بازسازی ساختمان مسکونی

بازسازی

بازسازی ساختمان مسکونی

به‌طور کلی هر مجموعه فعالیتی که شما انجام می‌دید تا به یک ساختمون جان تازه‌ای بدید و یا مجدداً قابل سکونت بشه در حیطه بازسازی ساختمون تعریف میشه. درواقع بازسازی یک ساختمون میتونه خیلی جزئی شامل تغییرات کوچکی در دیواره‌ها یا برداشتن پله‌های ساختمون باشه و یا خیلی کلی تمام قسمت‌های ساختمون چه بخش بیرونی و چه بخش درونی سازه رو در بر بگیره. به‌طور کلی، بازسازی ساختمون علاوه بر اینکه باعث میشه تا قسمت‌های آسیب‌دیده احیا بشن تأثیر زیادی هم بر جلوه‌ی ظاهری سازه داره. همچنین باید اشاره کنیم که بازسازی ساختمان و تعمیرات آن هزینه‌های هنگفت تعویض ساختمان را نداره و بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از دیدگاه افتصادیه! حال با ما همراه بشید تا از بازسازی ساختمان‌های مسکونی بیشتر بدانیم.

 

قوانین بازسازی ساختمان چیست؟

 

به‌طور کلی باید بدونید که شناخت قوانین ساختمان پیش از اجرای هرگونه تعمیر و احیایی به‌شدت حیاتیِ و همان‌طور که میدانید احتمالاً اگر قوانین بازسازی ساختمان رعایت نشود در بعضی موارد منجر به تخریب قسمت بازسازی‌شده می‌شوید و گاهی حتی لازمه که جریمه هم پرداخت کنید.

درعین‌حال باید بدانید که برخی اقدامات در بازسازی نیازی به گرفتن مجوز از شهرداری نداره و خودتون می‌توانید به آن رسیدگی کنید. طبق قوانین بازسازی ملک در بخشنامه‌های صادره از معاونت شهرسازی و معماری کشور، اعمال موارد زیر نیازی به گرفتن مجوز نداشته و مالک می‌تواند بدون گرفتن مجوز از شهرداری فعالیت خود رو آغاز کنه که این موارد شامل:

  1. حفر چاه فاضلاب برای ساختمون و تخلیه کردن آن
  2. مرمت کردن بام و شیروانی ساختمون که شامل مواردی مانند تعویض ایزوگام، قیرگونی و آسفالت می‌شود.
  3. نصب کردن سرامیک، کاشی و موزاییک در فضای داخلی و خارجی ساختمون
  4. تعویض کردن درب و پنجره درصورتی‌که منجر به تغییر سیستم فنی، معماری و کاربری ساختمان نشود.
  5. تعمیر کردن کف‌ سازی زیرزمین و طبقات بالاتر یا به‌طور کلی تعویض کف سازی
  6. سفیدکاری و نقاشی برای ساختمان
  7. ساخت نمای جدید برای ساختمان
  8. محوطه‌سازی برای مجتمع‌های مسکونی که شامل مواردی مانند ساخت حوض یا استخر می‌شود.
  9. کف‌ سازی و ایجاد باغچه به شرطی که منجر به حذف شدن پارکینگ نشود.
  10. نصب سرویس‌های بهداشتی یا رفع کردن نواقص بهداشتی در ساختمان
  11. لوله‌کشی آب، گاز و نصب شوفاژ به شرطی که محل موتورخانه به ساخت محل جدیدی نیاز نداشته باشد.

 

بازسازی ساختمان سازه مسکونی

 

به‌طور کلی در مورد ساختمان‌های مسکونی می‌توان مطرح کرد که این نوع ساختمون‌ها تنها در معرض نوسازی قرار می‌گیرن و طبیعتاً تغییر چندانی در تجهیزات و امکانات ساختمان به وجود نمی‌آید مگر آنکه توسط کارفرما درخواست شود تا تجهیزات به کار رفته در سازه به‌روز و مدرن شوند. به یاد داشته باشید که در تعمیرات ساختمان و بازسازی ساختمان مسکونی باید بیشتر به جنبه‌های زیباسازی ساختمان توجه شود، چیزی که در ساختمان‌هایی با کاربری عمومی متفاوت است، چراکه علاوه بر زیبایی باید به نوسازی و بروز کردن تجهیزات نیز توجه خاصی کرد تا تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان بگذارد.

 

نکاتی در باب هزینه بازسازی سازه مسکونی

 

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که بازسازی ساختمان در افزایش ارزش قیمت آن بسیار مؤثر است، بنابراین هرگونه هزینه‌ای برای احیای ساختمان تأثیر ارزشی بالایی روی ساختمان خواهد گذاشت. همچنین بازسازی یا نوسازی می‌تواند سطح کیفی زندگی روزمره افرادی که در ساختمان زندگی می‌کنند را ارتقا دهد و در اکثر موارد محیط منزل را بهبود ببخشد. درواقع هرساله تعداد بسیار زیادی از خانواده‌ها محیط محل اسکان خود را بازسازی می‌کنند که یکی از مرسوم‌ترین بازسازی‌ها، نوسازی و طراحی مجدد آشپزخانه مانند تعویض کف‌پوش، کاشی‌ها و کابینت‌ها است. هرچند که باید دقت داشته باشید که در بازسازی خانه گاهی صرفاً نوسازی قسمت‌هایی از ساختمان، بدون رخ دادن تغییراتی مهم قابل انجام است و دردسر زیادی را متحمل نخواهید شد.
ازجمله امور جزئی در بازسازی ساختمان مسکونی به شرح زیر است که شامل:

  • تعویض کاغذدیواری اتاق‌ها
  • تعویض کاشی و سرامیک کف و دیوار
  • گچ کاری داخلی
  • نصب پارکت در داخل منزل
  • اجرای کناف
  • اجرای سقف کاذب کشسان

بنابراین کاملاً واضح است که با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسید که هزینه بازسازی ساختمان تا حد چشم‌گیری از هزینه ساخت ساختمان جدید پایین‌تر و به‌صرفه‌تر است. تخریب دیوار آشپزخانه‌ها با معماری قدیمی و تبدیل محیط ‌های بسته به فضای باز، تغییر کاشی‌های دیوار و سرامیک‌های کف، تعویض ظرف‌شویی و شیرآلات و طراحی و ساخت کابینت نیز ازجمله سرویس‌هایی است که در بازسازی آشپزخانه قابل انجام است.

 

 بازسازی قسمت‌های مختلف ساختمان مسکونی

 

به‌طور کلی به جهت بازسازی یک سازه مسکونی می‌توان بخش‌های مختلفی را تحت شعاع قرار داد و با استفاده از نیروهای متخصص شروع به بازسازی نقاط مختلف خونه کرد، این نقاط به‌طور معمول شامل:

 

بازسازی سرویس حمام و دستشویی

 

گاهی مشکلاتی مانند نم و رطوبت، ترکیدگی لوله و… در سرویس‌های بهداشتی باعث می‌شود که مالک مجبور به بازسازی سرویس شود و در کل تأسیسات را از نو اعمال کند. در چنین شرایطی این قبیل فعالیت‌ها شامل قیرگونی، کاشی و سرامیک کردن فضا، بازسازی شیرآلات و طراحی و ساخت کابینت به ساختمان اعمال می‌شود.

 

بازسازی دیگر فضاهای ساختمان

 

همان‌طور که میدانید علاوه بر آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌توان دیگر فضاهای منزل را نیز بازسازی کرد که فعالیت در این نقاط شامل نصب کف‌پوش در کف اتاق و یا رنگ‌آمیزی فضا می‌باشد. علاوه بر این با توجه به اینکه از بین بردن و جابجا نمودن دیوارهای حائل تغییرات مثبتی در محیط خانه ایجاد می‌کند، این اقدام نیز می‌تواند جزو موارد مورد استقبال باشد.

 

تأثیر فصل‌های مختلف سال بر بازسازی ساختمان

 

برخی از امور مرتبط با بازسازی ساختمان مسکونی منحصر به یکسری فصول خاص می‌باشد. چراکه به‌عنوان مثال عایق‌بندی و قیرگونی در فصل‌های سرد سال و روزهای بارندگی کار دشوارتری می‌باشد و دردسرهای خاص خودش را دارد. این در حالی است که انجام چنین خدماتی با توجه به فصل با تغییر قیمت مواجه است؛ بنابراین بیشتر کارشناسان حرفه‌ای به‌وقت بیشتری احتیاج داشته و مبلغ بالاتری نیز در مقایسه با فصل دیگری مانند تابستان درخواست خواهند کرد. همچنین لازم به ذکر است که رنگ کردن دیوارهای خانه هم که در این گروه‌بندی قرار داشته و در آخرین ماه سال هم زحمت بیشتری دارد و هم گران‌تر است.

 

سخن آخر

 

به‌طور کلی هدف از بازسازی ساختمان و اقدامات ذکر شده ، به قصد بهبود وضعیت ساختمان و قابل سکونت ساختن منازل قدیمی و تبدیل یک بنای فرسوده به بنایی نو و زیبا و در کنار افزایش پایداری آن است. مراحل بازسازی ساختمان نیز مانند هر عملیات ساختمانی دیگری شامل: اخذ مجوز، تخریب، اضافه کردن فضاها با توجه به نیاز کارفرما و ساختمان، گچ کاری و سقف کاذب، نورپردازی، کف سازی، رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف‌ها و سایر موارد دیگر می‌باشد. همچنین همواره در نظر داشته باشید که برای بازسازی و تعمیرات ساختمان مشورت با نیم متخصص و کارآمد طاقتی را اولویت کار خودتون قرار بدید تا از نتیجه‌ی مطلوب و رضایتمندی برخوردار شوید

بازسازی خانه

باز هم سوالی برای شما پیش آمده است؟

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۲

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶