مشارکت در ساخت

مشارکت

مشارکت در ساخت

در صورتی که شما صاحب ملک قدیمی و فرسوده هستید که توانایی مالی و مهارت لازم در بازسازی آن را با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور ندارید و یا اگر صاحب زمینی هستید که پول کافی برای ساخت آن را ندارید. یکی از بهترین راه‌حل‌های پیش روی شما اجرای تفاهم مشارکت در ساخت است. درواقع احتمالاً تا به حال نام مشارکت در ساخت به گوشتان خورده است، بنابراین ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که مشارکت در ساخت چه جور توافقی است و چه قوانینی دارد؟

درواقع احتمالاً شما هم شنیده‌اید که صاحب یک خانه یا زمین، ملک خود را به سازنده‌ای واگذار کرده تا آن را بسازد و در ازای آن، صاحب بخشی از واحدها و یا طبقات ساختمان شوید؛ اما به‌طور کلی به یاد داشته باشید که فواید مشارکت در ساخت به شرط آشنایی با همه جنبه‌های آن از معایبش بیشتر است. ازجمله این مزایا می‌توان به افزایش استحکام بنا، نوسازی خانه‌های کلنگی و قدیمی و زیباسازی ساختمان با از نو طراحی کردن آن اشاره کرد. از دیگر مزایای مشارکت در ساخت رشد سرمایه است. با توجه به افزایش روزافزون قیمت ملک در شرایط و حال‌وروز اقتصادی حال حاضر ایران، ساخت واحدهای تازه می‌تواند افزایش سرمایه را به دنبال داشته باشد. با توجه به این مقدمه با ما همراه باشید تا از مزایای مشارکت در ساخت و قوانین حاکم بر آن بیشتر بدانید.

 

مزایای مشارکت در ساخت چیست؟

 

برای اینکه با فرایند مشارکت در ساخت آشنا بشید، باید به بررسی مزایای این موضوع بپردازید که آیا چنین تفاهمی می‌تواند ازنظر اقتصادی برای افراد مفید واقع شود. در راستای چنین سؤالی می‌توان مزایای زیر را مطرح کرد که به‌صورت:

 

۱. اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان

 

ازجمله شاخص‌ترین مزایای مشارکت در ساخت استحکام سازی بنا است. درواقع بناهای فرسوده و نا مستحکم به‌وسیله تفاهم‌نامه‌هایی از جنس مشارکت در ساخت با اعمال هزینه‌ای به‌صرفه، نوسازی و مدرن می‌شوند.

همچنین با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور ایران در این سال‌ها اصلاحات زیادی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به‌ویژه در مقابله با زلزله تا به امروز صورت گرفته که این اصلاحات بر طبق آیین‌نامه ۲۸۰۰ که مبنای اصلی تشخیص مقاومت ساختمان در برابر زلزله است در سال ۱۳۶۷ به تصویب رسیده است. باید در نظر داشته باشید که در گذشته قوانین نظارتی بر ساخت و ساز به مانند امروز سخت‌گیرانه و جدی نبوده‌اند؛ بنابراین با نوسازی ساختمان‌های کلنگی به استحکام بنای خود می‌افزایید.

همچنین لازم به ذکر است که مقاوم‌سازی ساختمان فقط مربوط به مقاومت در برابر زلزله نمی‌شود. بلکه ساختمان‌ها با گذشت زمان دچار نشت می‌شوند که همین مسئله می‌تواند حسابی دردسرساز شود.

در کنار همه این موارد موضوعات مربوط به پی ساختمان و مقاومت خاک نیز می‌تواند مسئله‌ساز باشد، اما در قوانین جدید این موارد بسیار حائز اهمیت است و برای جلوگیری از هرگونه آسیب و خسارتی چه برای ساکنین و چه برای ساختمان این نوع اصلاحات اعمال می‌گردد.

 

۲. افزایش سرمایه

 

احتمالاً در جریان هستید که زمانی که درگیر فروش ملک فرسوده و کلنگی خود هستید، خریدار هیچ‌گونه پولی بابت ساختار فرسوده شما پرداخت نمی‌کند و تنها مبلغ قابل پرداخت برای زمین به شما تعلق می‌گیرد. درواقع شما هم ملک خود را از دست داده‌اید و هم توانایی خرید ملک جدیدی را ندارید و متحمل ضرر هنگفتی می‌شوید. در چنین مواردی تفاهم‌نامه‌هایی از جنس مشارکت در ساخت می‌تواند در افزایش سرمایه شما نقش به سزایی داشته باشد.

 

۳. مدرن و به‌روز شدن ساختمان

 

همان‌طور که میدانید یک ساختمان فرسوده از نداشتن امکانات مدرن از قبیل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب، پنجره‌های دوجداره، درب‌های ریموت دار، آیفون تصویری، توالت فرنگی و غیره محرومه، بنابراین احتمالاً با مشکلات زیادی نیز مواجه است. از طرف دیگر این ساختمان‌ها به دلیل کلنگی بودن آن محل مناسبی برای حشرات موذی شده‌اند که همواره ساکنین از وجود چنین حشراتی و بسیاری از مسائل دیگر در رنجش می‌باشند؛ اما با نوسازی ساختمان طی تفاهم‌نامه مشارکت ساخت می‌توان از چنین مشکلاتی دوری جست.

 

۴. کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات

 

این مزیت در راستای مزایای نوسازی ساختمان تعریف می‌شود. چراکه تغییرات کلی در تجهیزات و انشعابات ساختمان مشکلات عدیده ناشی از فرسوده شدن انشعابات آب و گاز، فرسودگی سیم‌کش‌های برق و وجود موتورخانه‌های قدیمی را برطرف می‌کند. و طبیعتاً چنین رهیافتی با کاهش مصرف انرژی و افزایش رفاه و حال ساکنین همراه خواهد بود.

 

۵. دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به پول نقد

 

درصورتی‌که نیاز به پول نقد داشته باشید، فروش خانه‌های قدیمی به‌سختی صورت می‌گیرد و زمان زیادی لازم دارد؛ اما خانه‌های نوساز بیشتر مورد پسند بوده و درنتیجه راحت‌تر و سریع‌تر نیز به فروش می‌رسند.

 

تعهدات کلی سازنده

 

برای آشنایی بیشتر با آنچه مشارکت در ساخت تعریف می‌شود باید به موارد زیر اشراف داشته باشید که این تعهدات سازنده عبارت است از:

  • پرداخت هزینه‌های ساختمانی پروژه
  • پرداخت هزینه‌های اداری پروژه
  • پرداخت مبلغی به‌عنوان اجاره‌بها به مالک طی مراحل ساخت
    شایان ذکر است که پرداخت هرگونه جریمه (ازجمله جرائم مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰، فضای سبز، شهرداری، نظام مهندسی، سازمان پارک‌ها و… صرفاً بر عهده سازنده می‌باشد)

 

سهم مالک و سازنده چگونه تعیین می‌شود؟

 

فرمول مشارکت در ساخت بر اساس میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه، محاسبه می‌شود. فرمولی که در آن سهم مالک از سازنده‌های ساختمان بیشتر است و معمولاً به‌صورت 55 درصد در برابر 45 درصد یا 60 درصد به 40 درصد است.

 

سهم مشارکت در ساخت و درصد مشارکت

 

اگر زمین دارای چند مالک باشد برای محاسبه سهم هر مالک ابتدا متراژ متعلق به هر کدام از مالکان مشخص می‌شود و بعد این مقدار، بر متراژ کل زمین تقسیم می‌شود و درصد مشارکت هرکدام از مالکین به‌طور دقیق تعیین می‌گردد. در آخر باید این نکته را یادآوری کنیم که بستن قرارداد مشارکت کار بسیار حساس و مهمی است. قبل از بستن قرارداد حتماً قوانین این کار را به‌خوبی بررسی کنید و با یک مشاور املاک قابل‌اعتماد مشورت کنید.

 

نکته پایانی

 

اگر ساکن یک ساختمان قدیمی و کلنگی هستید و از این مشکلات در رنجید درحالی‌که پول کافی و زیادی جهت یک نوسازی اساسی ندارید، گزینه مناسب در پیش روی شما عقد تفاهم‌نامه مشارکت در ساخت می‌باشد. در پایان امیدواریم آنچه گفته شد در راستای افزایش اطلاعات شما مفید واقع شده باشد، همچنین تیم ساختمانی طاقتی برای ارائه اینگونه خدمات در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

مشارکت در ساخت

باز هم سوالی برای شما پیش آمده است؟

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۲

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶