پمپ تزریق دو جزئی

ازجمله روش‌های کاربردی و فنی مؤثر در شرایط خاص جهت آب‌بندی بتن استفاده از تزریق رزین‌ها می‌باشد. به‌طورکلی رزین‌های تزریقی در سازه‌های بتنی دو نوع می‌باشند که شامل رزین‌های تزریقی پلی یورتان و رزین‌های تزریقی اپوکسی است که به‌اختصار هر یک را توضیح می‌دهیم.

 

رزین تزریقی اپوکسی

رزین تزریقی اپوکسی به‌واسطه خصوصیات مثبت و منحصربه‌فرد ازجمله مقاومت چسبندگی بالا، دوام بالا، ویسکوزیته پایین و قابلیت نفوذ و تزریق، مقاومت مکانیکی و فشاری بالا، دارای عملکرد مؤثر و پراهمیتی به‌خصوص در تعمیرات سازه‌ای در بتن‌های آسیب‌دیده می‌باشد. این رزین‌های با تزریق و یا نفوذ درون ترک‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای و همچنین با چسباندن طرفین ترک به یکدیگر علاوه بر حذف نفوذ به بازگشت خصوصیات اولیه بتن آسیب‌دیده نیز کمک بسیاری می‌کند تا جایی که می‌توان پیش‌بینی کرد تا حدود نزدیک به صددرصدی (در صورت اجرای صحیح) عملکرد سازه به حالت اولیه برمی‌گردد.

 

رزین تزریقی پلی یورتان

این محصولات که بسته به نوع رزین اولیه به‌صورت دوجزئی و تک جزئی همراه با خصوصیات فوم شوندگی می‌باشند. درواقع این تیپ رزین با تزریق درون ترک‌ها آبدار (در مجاورت آب) افزایش حجم داده و منجر به جلوگیری از نشت و نفوذ آب می‌گردد و مصرف عمده این روش برای آب‌بندی سازه‌های بتنی می‌باشد. لازم به ذکر است که از این مواد حجیم باید به روش تزریق رزین با پمپ‌های تک مخزن تک جزئی و یا دوجزئی استفاده گردد.

 

آب‌بندی بتن

همان‌گونه که می‌دانید بتن یکی از مصالح بسیار معمول و پرمصرف در ساخت‌وساز است؛ اما به دلیل اینکه ماده از سنگ‌ریزه، ماسه، سیمان و آب تشکیل‌شده است، به‌طورمعمول در برابر آب و برخی از عوامل شیمایی مقاومت کمی دارد؛ بنابراین آب‌بندی بتن برای سازه‌هایی که در مجاورت آب و یا مواد شیمیایی هستند، امری بسیار مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

 

آب‌بندی بتن با دستگاه تزریق دوجزئی

به‌طورکلی پوشش آب‌بندی در سازه‌های بتنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که انتخاب بهترین روش برای آب‌بندی به شرایط خاصی همچون نوع سازه، نوع حرکت اتصالات و نوع اتصال بین سازه‌ها مربوط می‌باشد. درواقع آب‌بندی به روشی اطلاق می‌شود که از روش‌های مکانیکی و شیمیایی برای جلوگیری از نفوذ آب به درون سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

در آب‌بندی بتن، منافذ و کلیه اتصالاتی که باعث ورود آب به سازه می‌شوند، بسته‌شده و از ورود آب و هرگونه ماده مایع دیگری به درون سازه جلوگیری به عمل می‌آید.

بنابراین از این رزین‌ها آب‌بندی ممکن است در ساختار بتن استفاده شود و یا به‌صورت یک عایق که مانند یک‌لایه است بر روی سطح خارجی بتن استفاده شود. در بین انواع مختلف روش‌های آب‌بندی میزان موفقیت تزریق پلی یورتان در آب‌بندی بتن به تجربه بیشتر بوده است. با توجه به همین مسئله مجموعه طاقتی افتخار دارد که عرضه‌کننده دستگاه تزریق دوجزئی جهت آب‌بندی بتن با تزریق پلی یورتان می‌باشد.

 

آب‌بندی بتن به روش تزریقی

در این روش با دستگاه‌های مخصوص یک یا دوجزئی ماده تزریقی به قسمت‌هایی از سازه بتنی که دارای منافذ می‌باشد، تزریق می‌گردد. جالب است بدانید که این روش برای پوشاندن درزها و ترک‌ها نیز بسیار کاربرد دارد. نکته‌ای که در تزریق مواد تزریقی ازجمله پلی یورتان باید بدان دقت شود این است که در ترک‌هایی که عرضی کمتر از ۰.۰۰۵ اینچ دارند، نباید پلی یورتان تزریق شود. رزین‌های پلی یورتان در انواع مختلف وجود دارند که هر یک را می‌توان برای چسباندن ترک‌ها، ترمیم مجدد ترک‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده نمود.

 

مزایای آب‌بندی با روش تزریق پلی یورتان

  • جلوگیری از ورود هرگونه مایعات به داخل بتن
  • امکان آب‌بندی در هر دو سمت سازه وجود دارد.
  • امکان آب‌بندی در قسمت‌هایی که دبی آب بالا است، مهیا می‌باشد.
  • امکان آب‌بندی ترک‌های بتن که دارای اندازه‌های گوناگون هستند به‌راحتی و با دستگاه مخصوص آب‌بندی دوجزئی وجود دارد.
  • مقاومت در برابر آب و فشار معکوس آن در بتن بالاتر می‌رود.
  • عمر این روش آب‌بندی نسبت به روش‌های دیگر بالاتر است.
  • سرعت اجرای عملیات آب‌بندی در این روش نسبت به سار روش‌ها بالاتر می‌باشد.
  • امکان آب‌بندی در سازه‌های در حال اجرا و محیط‌های دارای رطوبت وجود دارد.

 

ویژگی‌ها و کاربردهای دستگاه تزریق دوجزئی در آب‌بندی

  • با روش تزریق پلی یورتان با استفاده از این دستگاه، نشست‌های آب از ترک‌ها و درزهای سازه بتنی متوقف می‌شود.
  • در آب‌بندی استخرها و سازه‌هایی مانند تصفیه آب فاضلاب قابلیت استفاده از دستگاه تزریق دوجزئی وجود دارد.
  • برای آب‌بندی در سازه‌های بتنی، زیرزمین‌ها و کانال‌های فشار منفی می‌توان از این روش و این دستگاه استفاده نمود.
  • در روش تزریقی آب‌بندی ترک‌ها و درزها بدون کاهش حجم پر و آماده می‌گردد.
  • امکان اجرای این روش با دستگاه دوجزئی در سطوح مرطوب نیز وجود دارد.

 

تجهیزات لازم جهت آب‌بندی بتن به روش تزریقی

برای تزریق پلی یورتان و سایر مواد تزریقی جهت آب‌بندی بتن بنا به شرایط خاص، از تجهیزات گوناگونی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در پروژه‌های کوچک از هر دستگاهی که به‌وسیله آن بتوان کار تزریق را انجام داد، می‌توان استفاده نمود؛ اما در پروژه‌های بزرگ‌تر که نیاز است روش تزریق به‌صورت تک‌مرحله‌ای انجام شود، باید ابتدا دوجزئی اپوکسی را به‌صورت کاملاً مجزا وارد نازل پمپاژ وارد کرده و در آنجا آن‌ها را با هم مخلوط نمود. در این روش هر دو جز هم‌زمان با کار تعمیر باهم مخلوط می‌شوند و سپس کار تزریق انجام می‌شود، اما این روش نیاز به‌دقت عمل بالایی دارد.

پس از اختلاط مواد باهم به دلیل اینکه رزین‌های پلی یورتان دارای عمری کم هستند، باید تزریق خیلی سریع و توسط دستگاه تزریق دوجزئی به‌طور دقیق انجام شود. لازم به ذکر است که وجود این‌گونه دستگاه‌ها باعث می‌شوند تا اختلاط مواد باهم دقیقاً پیش از عمل تزریق انجام شود. این نوع از تجهیزات از نوع دستی و کوچک آن تا نوع بزرگ و تجاری آن موجود می‌باشند و دارای اندازه‌های گوناگونی نیز هستند که مجموعه طاقتی به‌عنوان عرضه‌کننده این دستگاه‌ها چه از نوع دستگاه تزریق دوجزئی و چه دستگاه تزریق تک جزئی آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

دستگاه تزریق دو جزئی

باز هم سوالی برای شما پیش آمده است؟

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۲

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶