آب بندی استخر بتنی

بی‌شک یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها برای هر انسانی گذراندن زمان در استخر است، درعین‌حال باید توجه داشت که برای دوام چنینی لذتی باید اصول نگهداری استخر را به‌خوبی بدانیم و اعمال کنیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در نگهداری استخرها و جلوگیری از نشت آب و بروز مشکلات بعدی باید موردتوجه قرار گیرد، توجه به  آب‌بندی استخر است. شناخت روش‌های آب‌بندی استخر با توجه به جنس آن ازجمله مسائل ضروری در حفظ و نگهداری استخرها است. نشت آب ازهر یک از منابع استخر شامل کف، دیوارها و یا حتی لوله‌های استخر در طولانی مدت می‌تواند شما را درزمینه نگهداری از استخرتان دچار دردسر و خسارت کند. ما در این راهنما سعی می‌کنیم شما را با روش‌های آب‌بندی استخر و نحوه‌ اجرا آن آشنا کنیم.

 

آب‌بندی استخر چیست و چرا باید آن را انجام داد؟

 

آب‌بندی استخر عملیاتی است که از نفوذ یا عبور آب از میان سازه‌های بتنی ممانعت می‌کند. آب‌بندی استخر ازجمله عملیات مهم در حفظ و نگهداری یک استخر است که باعث افزایش طول عمر، دوام و زیبایی بیشتر آن می‌شود. آب‌بندی نیاز به زمان خاصی ندارد و بهتر است اگر استخری دارید که آب‌بندی نشده، همین امروز دست‌به‌کار شوید تا از نشت احتمالی آب به کف جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که این راهنما صرفاً جهت آشنایی شما با فرآیند آب‌بندی استخر است و شما به‌راحتی نمی‌توانید با مقداری سیمان دیواره‌ها و کف استخر را آب‌بندی کنید بلکه توصیه ما ارتباط با سرویس‌کارهای ماهر برای یک آب‌بندی اصولی است.

 

روش‌های آب‌بندی استخر

 

آب‌بندی استخرها با روش‌ها و مواد مختلفی انجام می‌شود که در متن زیر با انواع روش‌های آب‌بندی استخر آشنا می‌شویم.

 

آب‌بندی استخر به روش‌های سنتی

 

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آب‌بندی است که سرویس‌کارهای ماهر در گذشته آن را به بهترین نحو اعمال می‌کردند در این فرآیند استادکار یک ملات خمیری شکل از گچ و یا آهک به همراه ماسه و آب تهیه و در فرآیند انجام کار از آن بهره می‌برد. ملات به دست آمده در این روش معمولاً با هر شرایطی تطبیق پیدا می‌کند و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. درواقع یکی از شایع‌ترین دلایل برای نشت آب در یک استخر زمانی است که ذرات خاک کف و دیواره درشت بوده و در بین آن‌ها فضای خالی بسیاری برای نشت آب وجود داشته باشد. ملات تهیه‌شده طی فرآیند بالا این قابلیت را دارد که موجب پرشده این فضای خالی خاک شده و منافذ آن‌ها را با این کار ببندد. به همین جهت، یک‌لایه‌ی غیرقابل نفوذ و بادوام ایجاد می‌کنیم که با چسبندگی خود به لایه قبلی، موجب عدم نفوذ آب خواهد شد.

 

آب‌بندی استخر با مواد نانو

 

در حال حاضر با پیشرفت فناوری نانو، مواد نانوئی مختلفی برای آب‌بندی استخر تهیه و استفاده می‌شوند که یکی از کاربردی‌ترین مواد پودرهای پلیمری می‌باشد. این مواد با از بهترین مواد ساخته شده است، بنابراین باوجود پیچیدگی در ساختار می‌توانند یک عایق مهمی در مقابل رطوبت به شمار آیند. از آنجا که این مواد دارای ارزش بالایی هستند، به نسبت قیمت بالاتری نیز دارند و به همین دلیل برای استخرهایی با سطح کم‌تر و مقیاس‌های کوچک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً  پودر پلیمری داخل بتن ریخته و با آب ترکیب می‌شود. بعد از ترکیب شدن با آب و بتن، پودر پلیمری واکنش شیمایی نشان می‌دهد و به بافت بتن نفوذ می‌کند. در چنینی حالتی شاهد یک ترکیب نفوذناپذیر برای جلوگیری از نشت مایعات در استخر خود خواهید بود. از دیگر مزایای استفاده از ترکیب پلیمری قابلیت ترکیب آن با رنگ‌های مخصوص است که این مسئله به شما کمک می‌کند کف و دیواره‌های استخر را به رنگ دلخواه خود درآورید.

 

آب‌بندی استخر با استفاده از رنگ‌ها و روکش

 

استفاده از رنگ‌ها برای آب‌بندی استخرها یک روش آسان و سریع و درعین‌حال بادوام و طول عمر کم نسبت به سایر روش‌ها است. در این روش رنگ‌ها در خشک‌ترین حالت ممکن به کف و دیواره‌های استخر زده می‌شوند. درصورتی‌که سطح استخر موردنظر قبلاً به همین روش، آب‌بندی شده باشد، حتماً باید توجه داشت که رنگ‌های قدیمی و پوسته‌پوسته شده از سطح کار جدا شوند. درواقع، عدم پاک‌سازی رنگ قبلی از سطح استخر نمایی ناهموار و نه‌چندان زیبایی را پس از اعمال فرایند آب‌بندی ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است که این روش به‌عنوان یک روش کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای صاحبان استخر شناخته شده است.

 

انواع رنگ برای آب‌بندی استخر

 

  1. رنگ پلیمری کلردار: یکی از کاربردی‌ترین رنگ‌ها جهت آب‌بندی، رنگ‌های پلیمری کلردار هستند که کاربردهای فراوانی دارند و نسبتاً نرم‌اند. این نوع از رنگ‌ها مجهز به چسبندگی مناسب همراه با مقاومت بالا در برابر رطوبت هستند.
  2. رنگ‌های سیمانی: رنگ‌های سیمانی غالباً برای استخرهای بتنی استفاده می‌شوند و نوع رنگ به‌کاررفته در آن‌ها، از نوع سیمان‌های رنگی می‌باشند. ازجمله مزیت‌های این رنگ‌ها هزینه و قیمت کم‌تر آن است که در مقایسه با رنگ‌های دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه تر می‌باشد.
  3. رنگ‌های اکریلیک:  این نوع از رنگ‌ها نیاز به تعویض و تجدید مرتب دارند و بازه‌های تجدید آن‌ها بین پنج تا هفت سال می‌باشد.

 

آب‌بندی استخر به روش ژئوممبرین

 

این روش آب‌بندی برای استخرهایی با بستر خاکی و شفته آهکی مناسب است. درواقع استخرهای خاکی کاربردهای صنعتی دارند. این استخرها معمولاً برای پرورش ماهی یا ذخیره آب برای مصارف کشاورزی به کار می‌روند. بنابراین بهترین روش برای آب‌بندی این استخرها، پوشش ورق ژئوممبران است. ورقه‌های ژئوممبرین با اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی در بازار موجودند که می‌توان بنا بر کاربرد هر استخری آن‌ها را انتخاب و از آن‌ها استفاده نمود. یکی از مشکلات واردشده برای این روش این است که در شیب‌های تند نود درجه‌ای نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین ترمیم‌ناپذیری، بسترسازی و جلبک زدن از ویژگی‌های آن‌ها می‌باشد. این در حالی است که ازجمله مزیت‌های این روش هزینه‌ی کم و به‌صرفه آن است.

در پایان باید اشاره کرد که برای یک آب‌بندی درست و اصولی حتماً قبل از انجام این فرایند تمامی نقاط و قطعات آسیب‌دیده استخر باید ترمیم شوند و بعد مورد آب‌بندی قرار بگیرند.  ترک‌های احتمالی را می‌توان با مواد و چسب‌های مخصوص‌ترمیم استخر جبران کرد. همچنین سطح استخر را باید از هرگونه مواد راکد، جلبک‌ها و رسوبات پاک کرد. در پایان امیدواریم این راهنما برای شما مفید واقع‌شده باشد.

آب بندی استخر

باز هم سوالی برای شما پیش آمده است؟

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۲

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶