آب بندی تونل های بتنی

تونل سازه­­ ای است که امروزه کاربرد فراوانی داشته و به دلیل شرایط مختلف ازجمله کمبود فضا و وجود کوه­­ها و عدم مسطح بودن سطح، مجبور به ایجاد تونل می­شوند که به‌منظور ایجاد مسیری برای عبور خودروها و یا مترو می­باشد. حفظ و نگهداری این تونل‌ها در برابر عوامل خارجی بسیار مهم می­باشد به همین منظور اقدامات گوناگونی صورت می­گیرد از جمله فرآیند آب‌بند کردن تونل‌ها که در این مقاله به صورت اجمالی به بررسی این فرآیند پرداخته می­شود و روش­های مختلف آب‌بندی تونل‌ها ارائه می‌­شود.

 

آب بند کردن تونل‌ها

 

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری تونل‌ها مراقبت و عایق­بندی آن‌ها در برابر نفوذ آب می­باشد، اقدامات متعددی باید برای حفظ تونل­ها به کار برده شود زیرا این سازه­ها بسیار عظیم بوده و هزینه بسیار زیادی باید برای ساخت آن‌ها صرف شود اقدام مهمی که در این زمینه صورت می­گیرد آب‌بند کردن آن‌ها می­باشد. فرآیند آب‌بند کردن به روش­ها مختلفی انجام می­شود و هدف آن جلوگیری از نفوذ آب و تخریب ساختار تونل می­باشد و معمولاً باید در مقابل ورود آب از خارج به داخل تونل عملیات موردنیاز انجام شود، زیرا این سازه‌ها با زمین در ارتباط بوده و امکان نشت آب وجود دارد.

 

عوامل مؤثر در انتخاب روش آب بندی تونل

 

در انجام عمل آب‌بندی باید به عوامل زیادی توجه کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  1. ارتفاع آب زیر زمینی، آب تا چه نقطه ای می­تواند بالا بیایید و پاسخ با این سؤال که سازه تونل به چه میزانی در آب قرار دارد.
  2. شرایط فیزیکی و میزان اسیدی بودن خاک منطقه
  3. نوع روش به کار گرفته شده برای انجام حفاری و میزان آن
  4. موقعیت قرار گرفتن تونل که در چه نوع آب‌وهوایی قرارگرفته باشد و میزان نفوذ آب چگونه باشد.

 

روش­ های آب بندی تونل‌ها

 

از جمله روش­هایی که برای آب‌بند کردن تونل‌ها مورد استفاده قرار می­گیرد شامل موارد زیر می­شوند:

  • زهکشی که آسان‌ترین روش بوده که آب جمع شده را به خارج از تونل منتقل کنند
  • عایق‌بندی سطح سازه تونل با استفاده از عایق­های مایع که مایع مورد نظر را حرارت داده با استفاده از تجهیزات خاص آن را بر روی بدنه و سطح تونل قرار می­‌دهند.
  • آب‌بندی و عایق با استفاده از مواد صفحه­ای شکل که معمولاً دارای ضخامت 4 سانتیمتر بوده و از مواد شیمیایی تولید می­شوند.
  • پوشش اپوکسی نیز برای عایق کردن و آب‌بندی مورد استفاده قرار می گیرد که نوع آن برای سطوح­ افقی و عمودی متفاوت است و با اسپری است.
  • آب‌بندی به کمک سیمان که بسیار متداول است و با افزودن مواد خاص به سیمان مقاومت آن را در برابر نفوذ آب افزایش می‌­دهند.
  • آب‌بندی به روش تزریق مواد رزینی و مواد پلی یورتان که کیفیت مناسبی داشته و سازه تونل را در برابر نفوذ مایعات مقاوم می­‌کنند.

بعد از انجام فرآیند آب‌بندی تونل­ ها باید به‌صورت مداوم مورد کنترل و بازرسی قرار گیرند تا هرگونه نفوذ آب اصلاح شود تا از آسیب جدی به سازه تونل جلوگیری شود و در زمان مناسب اقدامات موردنیاز صورت گیرد.

آب بندی تونل های بتنی

باز هم سوالی برای شما پیش آمده است؟

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۷۰۲

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶