عایق

همان‌طور که میدانید در سال‌های اخیر با روند افزایش رشد جمعیت جهان و استفاده کلان از انرژی‌ها و منابع طبیعی بحث صرفه‌جویی در منابع انرژی یکی از اصول مهم در ساخت سازه‌های مختلف به‌خصوص ساختمان‌سازی محسوب می‌شود و سازندگان به‌منظور کاهش مصرف انرژی و پرهیز از هدر رفت آن سعی می‌کنند ساختمان‌ها را عایق‌بندی کنند.

درواقع عایق‌بندی راهکاری بسیار ایده آلی برای کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی و افزایش راندمان استفاده بهینه از انرژی است. در این بین انواع عایق‌های مختلف ازجمله رطوبتی، حرارتی، صوتی و ضد آتش در بازار وجود دارند که با توجه به نیاز در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال ما در این نوشته از مجموعه خدمات عایق‌بندی و آب‌بندی طاقتی  به بررسی انواع عایق‌ها و عایق رطوبتی استخر خواهیم پرداخت، بنابراین با ما همراه باشید.

دسته‌بندی عایق‌ها

عایق‌ها به چهار دسته عایق‌های صوتی، حرارتی، رطوبتی و آتش تقسیم‌بندی می‌شوند. در ذیل به تعریف معانی هرکدام می‌پردازیم.

  • عایق صوتی

این نوع از عایق‌ها باعث جذب یا دفع صدا می‌شوند.

  • عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی از عبور و انتقال انرژی حرارتی از یک محیط به محیط دیگر جلوگیری می‌کند.

  • عایق رطوبتی

این موارد نیزدر برابر انتقال رطوبت مقاوم است و از جذب آن جلوگیری می‌کند.

  • عایق آتش

به‌طور کلی عایق‌های آتشدر برابر آتش مقاومت بالایی دارد و از انتشار آن به جاهای دیگر جلوگیری می‌کند.

انواع عایق

به‌طور کلی عایق‌های ساختمانی به دو دسته عایق‌های پلیمری و معدنی تقسیم می‌شوند که هر یک به شرح زیر می‌باشند.

۱. عایق پلیمری

عایق‌های پلیمری ازجمله عایق‌هایی نظیر پلی استایرن یا پلی یورتان می‌باشد. به‌طور کلی این نوع از عایق‌ها دارای ضریب مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به عایق‌های معدنی بوده و برخلاف عایق‌های معدنی در برابر رطوبت مقاوم مناسبی دارند. با این وجود در برابر حرارت مقاومت چندانی نداشته و محدوده حداکثر دمای کاری این مواد بین 100 تا 200 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. لازم به ذکر است که در کنار استفاده از این نوع عایق‌ها حتماً باید برای ایجاد مقاومت در برابر آتش‌سوزی، از مواد ضد آتش در زمان عایق‌کاری استفاده شود. همچنین این گروه از عایق‌ها انعطاف‌پذیر نمی‌باشند، از این رو برای نصب آن بر روی دیوار نیازی به سازه نبوده، از این‌رو عمدتاً از این عایق در روش‌های عایق‌کاری بدون سازه استفاده می‌شود.

۲. عایق معدنی

این دسته از عایق‌ها نیز نظیر پشم‌شیشه، پشم سنگ و پشم سرباره می‌باشند. این عایق‌ها تحمل دمایی بالاتری در برابر حرارت داشته و محدوده کارکرد آن‌ها بین 400 تا 700 درجه سانتی‌گراد می‌باشد و طبیعتاً در برابر آتش‌سوزی مقاوم می‌باشند. همچنین از دیگر خصوصیات این عایق‌ها می‌توان به مقاوم نبودن در برابر رطوبت و انعطاف‌پذیری آن اشاره نمود. از این‌رو از این دسته از عایق‌ها در روش‌های عایق‌کاری با سازه و با لایه محافظ رطوبت استفاده می‌شود.

عایق‌کاری

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر شد عایق‌کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه‌داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایق‌کاری می‌توان یک خانه را در زمستان چندین درجه گرم‌تر و در تابستان چندین درجه خنک‌تر نگه داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع آب‌بندی

عایق‌ها چگونه ارزیابی می‌شوند؟

فاکتور مهم در انتخاب عایق‌ها، میزان مقاومت حرارتی آن‌ها است. هرقدر عایق مورد استفاده مقاومت بالاتری داشته باشد، حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهد و صرفه‌جویی که به همراه دارد افزایش می‌یابد، پس به جای ضخامت عایق‌ها، باید مقاومت حرارتی آن‌ها با هم مقایسه شوند.

عایق‌های گوناگون با مقاومت‌های حرارتی برابر، ازنظر میزان صرفه‌جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آن‌ها در قیمت و محل کاربرد است.

فضاهایی که نیاز به عایق‌کاری دارند

به‌طور کلی بحث عایق‌کاری ساختمان شامل اکثر نقاط سازه می‌شود که شامل:

  • سقف‌ها

با عایق‌کاری سقف مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان ۳۵% تا ۴۵% کاهش می‌یابد.

  • دیوارهای خارجی

مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ۱۵% کاهش می‌دهد.

  • کف سازه

مصرف انرژی در زمستان را ۵% کاهش می‌دهد.

  • لوله‌های آبگرم

برای عایق‌کاری لوله‌های آبگرم می‌توان از عایق‌های پتویی یا عایق‌هایی که به‌طور ویژه برای لوله‌ها ساخته شده و به‌راحتی قابل نصب هستند استفاده کرد.

عایق

عایق رطوبتی استخر

عایق رطوبتی استخر به مجموعه‌ای از محصولات گفته می‌شود که وظیفه عایق‌کاری و آب‌بندی استخر را بر عهده دارد. گستردگی عایق رطوبتی استخر بسته به تمام نیازها و چگونگی محافظت استخر و نحوه آب‌بندی آن می‌باشد. درواقع این مواد را می‌توان به چندین دسته‌بندی مجزا تقسیم نمود. عایق‌های رطوبتی استخر بر اساس دسته‌بندی مجزا را می‌توان به صورت ذیل نام برد.

  • عایق رطوبتی استخر بر پایه پلیمر
  • عایق رطوبتی استخر بر پایه اپوکسی
  • عایق رطوبتی استخر بر پایه اکرلیک
  • عایق رطوبتی استخر بر پایه سیمان پلیمری

به‌طور کلی برای انجام عملیات عایق‌کاری استخر در نظر گرفتن شرایط محیطی، چگونگی استفاده از متریال مورد استفاده و شناخت سازه هیدرولیکی بسیار اهمیت دارد. اطلاع یافتن از ساختار فیزیکی سازه هیدرولیکی مهم‌ترین عاملی است که باید درنتیجه استفاده از عایق رطوبتی استخر در نظر داشت. بررسی‌های دقیق و قابل لمس از سازه هیدرولیکی جهت انتخاب عایق رطوبتی استخر منجر به کاهش هزینه‌های احتمالی بعدی و حتی کاهش هزینه انتخاب مواد آب‌بندی استخر می‌شود.

بیشتر بخوانید: آب‌بندی استخر بتنی

بهترین نوع عایق‌های رطوبتی استخر

به‌طور کلی انواع پودرهای نفوذ گیر، مواد زود گیر و آنی گیر رطوبتی جزء گروه پودری عایق رطوبتی استخر به‌حساب میایند. این مواد که ظاهری پودری دارند می‌توانند در مقابل جریان‌های مختلف آب در جهت فشار منفی به آب‌بندی استخر بازگردند.

در مقابل این دسته، عایق‌های پلیمری دو جزئی و عایق‌های اکرلیکی دو جزئی در گروه مایع عایق رطوبتی استخر قرار می‌گیرند. این نوع مواد روی بتن و سیمان نهایی اجرا شده و با ایجاد یک لایه محافظ بر روی بتن و سیمان عملاً از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب، عایق‌های گروه مایع از بهترین نوع عایق‌های رطوبتی استخر به شمار می‌روند. همچنین جالب است بدانید که این نوع مواد به‌راحتی قابل اجرا و ترمیم می‌باشند.

از دیگر انواع عایق‌های رطوبت‌گیر استخر عایق‌های قیری هستند. این نوع از عایق‌ها گستردگی ویژه‌ای در پیشگیری از ورود آب‌های سطحی و زیرسطحی به داخل استخر دارند. اجرای یک لایه از عایق‌های قیری بر روی دیواره بیرونی علاوه بر پیشگیری از عدم ورود آب‌های زیرسطحی به داخل استخر، بر عمر استخر نیز می‌افزاید و استخر را از گزند هجوم کلرات و سولفات نیز محافظت می‌نماید. از طرف دیگر قیمت مناسب این عایق قیری زمینه مناسبی جهت استفاده از آن را برای تمام مصرف‌کنندگان فراهم آورده است.

رنگ استخری چیست؟

عایق استخری، رنگی بر پایه رزین آکریلیک پایه آب است که به‌منظور آب‌بندی بهبود یافته و با پر کردن ترک‌های مویی، پوششی یک پارچه را برای ایزولاسیون سطوحی که در مجاورت دائم آب و رطوبت هستند ایجاد می‌کند.

عایق استخری آبی با قابلیت چسبندگی و ارتجاعی بسیار بالا و مقاومت در برابر محلول‌های شیمیایی، مطمئن‌ترین عایق رطوبتی بر پایه نانو است. نانو عایق رطوبتی استخر غیرقابل اشتعال، غیر سمی، بدون بو، ضد قارچ و ضد جلبک است و بر روی کلیه سطوح قابل‌اجرا می‌باشد. عایق رطوبتی استخر جایگزین ایزوگام، ورق پلیمری و سایر مصالح سنتی جهت ایزولاسیون استخر و مخازن آب است. عایق استخری بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی مخازن آب شرب و نشت گیری کلیه سطوح در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن است.

عایق

مزایای رنگ استخری (عایق رطوبتی استخر)

  • انعطاف‌پذیری

پس از خشک شدن خاصیت کشسانی بالایی دارد و در اثر انبساط، انقباض و یا نشست سازه، ترک نمی‌خورد.

  • اجرای سریع

اجرای رنگ استخری نانو (عایق استخر) بسیار آسان و سریع است و سرعت خشک شدن بالایی نیز دارد.

  • عایق رطوبت

رنگ استخری، کاملاً عایق رطوبت است و غیرقابل نفوذ می‌باشد. بهترین گزینه جهت آب‌بندی و عایق‌کاری است.

  • دوستدار محیط‌زیست

عایق نانو استخری، آب‌پایه بوده، کاملاً سازگار با محیط‌زیست یا به‌اصطلاح دوستدار محیط‌زیست می‌باشد.

  • مقاوم به تابش فرابنفش

رنگ و کیفیت در طولانی مدت حفظ می‌شود. طول عمر بالایی دارد و در برابر اشعه UV خورشید مقاوم است.

  • طول عمر بالا

ویژگی‌ها و مقاومت عایق استخر سبب شده تا نسبت به مصالح مشابه، طول عمر بسیار بالاتری داشته باشد.

  • غیرسمی و بهداشتی

این نوع از عایق بهداشتی و غیر سمی است و سبب آلودگی آب نمی‌شود و مناسب برای استخر ذخیره آب شرب و پرورش آبزیان می‌باشد.

  • قیمت مناسب

قیمت تمام‌ شده عایق استخر نسبت به مصالح مشابه پایین‌تر است و هزینه تعمیرات و نگهداری پایین‌تری دارد.

همچنین مشاهده کنید: مجری خدمات تخصصی آب‌بندی

سخن آخر

همان‌طور که تا به این جای مقاله مطالعه کردید به‌طور کلی سازندگان به‌منظور کاهش مصرف انرژی و پرهیز از هدر رفت این منابع باارزش سعی می‌کنند ساختمان‌ها را عایق‌بندی کنند. درواقع عایق‌بندی راهکاری بسیار ایده آل برای کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی است و مصرف انرژی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در پایان نیز امیدواریم این نوشته به همه سؤالات شما در مورد آشنایی با عایق‌ها و اهمیت عایق رطوبتی استخر، پاسخ داده و راهنمای خوبی برای انتخاب مجموعه ارائه دهنده خدمات عایق مورد نیاز شما بوده باشد. به یاد داشته باشید که ما در مجموعه طاقتی در کنار شما هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶