مراحل طراحی و اجرای دفتر کار مدرن

طراحی و اجرای دفتر کار

برخلاف تصور عموم، طراحی یک دفتر کار مدرن، تنها به انتخاب مبلمان و نحوه چیدمان آن‌ها اطلاق نمی‌شود. این فرایند، تمامی مواردی را شامل می‌شود که در آن باید به نیاز کارمندان، مدیران و مشتریان توجه کرده و بر اساس آن‌ها یک فضای به‌روز و ایده آل، طراحی کرد. ازاین‌رو مراحل طراحی و اجرای دفتر کار مدرن به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و باید توسط کارشناسان این حوزه انجام شود. به‌منظور درک بهتر این گفته‌ها، در ادامه به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم. ما را در ادامه مطلب، همراهی کنید.

نکات مهم قبل از طراحی دفتر کار مدرن

امروزه مدیران شرکت‌ها و کسب‌وکارها به دنبال طراحی دفتر کار لاکچری هستند، زیرا می‌دانند این موضوع تا چه در افزایش بهره‌وری کارکنان و میزان استقبال مشتریان، تأثیر دارد. به همین سبب هم برای اجرای این نوع دفاتر اداری باید از افراد و شرکت‌هایی که به‌صورت اصولی اقدام به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی می‌کنند کمک گرفته شود. اگر شما هم به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار قصد دارید تا دفتر کار مدرنی داشته باشید باید با مراحل طراحی دفتر کار مدرن آشنا بوده و بر اساس اطلاعاتی که در دست دارید، اقدامات لازم برای اجرای آن را انجام دهید. توجه داشته باشید که قبل از طراحی و اجرای این طرح‌ها، نکاتی باید مدنظر قرارگرفته و هویت محل کار و ویژگی‌های آن تعیین شود. این نکات به شرح زیر هستند:

محل دفتر کار

شما باید بر اساس نیازهایی که در محیط کار دارید و با توجه به ویژگی‌هایی که در کسب‌وکار خود با آن‌ها آشنا هستید، تعیین کنید که دفتر کار باید به‌صورت حاشیه‌ای طراحی شود یا این مکان باید دارای طراحی مرکزی باشد. این اصل را می‌توان از اولین اصول طراحی دفتر کار به شمار آورد. محل دفتر و چیدمان آن باید به‌گونه‌ای باشد که اتاق‌ها و امکانات موجود به‌راحتی در دسترس مشتریان قرار گیرد.

نوع محیط دفتر کار

امروزه در اجرای دکوراسیون دفتر کار از روش‌هایی استفاده می‌شود تا محیط به‌صورت باز باشد. به این معنا که در این محیط‌ها از دیوارهای جداکننده و یا درب و پنجره استفاده نمی‌شود؛ بنابراین شما نیز بر اساس نوع کار و فعالیت خود باید تعیین کنید که محیط کاری شما از نوع بسته باشد یا طراحی آن به‌صورت باز صورت گیرد.

 

بیشتر یخوانید: بازسازی هتل ها و اهمیت آن

 

توجه به رعایت حریم خصوصی

در طراحی دفتر کار مدرن باید به این موضوع توجه شود که آیا وجود حریم خصوصی در این مکان، ضرورت دارد یا نه. با استفاده از پاسخ این سؤال می‌توان درک دقیق‌تری از نحوه طراحی و چیدمان دفتر کار به دست آورده و بر اساس آن، یک نقشه کامل و بدون ایراد ارائه کرد.

توجه به ابعاد دفتر کار

قبل از این‌که اقدام به طراحی دفتر کار مدرن کنید باید تعداد اتاق‌ها، میز و صندلی‌ها و نیازهای هرکدام از بخش‌ها را تعیین کنید. بر این اساس مشخص می‌گردد که هرکدام از قسمت‌ها به چند مترمربع از فضا نیاز دارند. به‌این‌ترتیب اطلاعات کلی را در دست خواهید داشت.

طراحی و اجرای دفتر کار

میزان استفاده از تکنولوژی‌های مختلف

امروزه در دفاتر کار از تجهیزات مدرن استفاده می‌شود. درواقع کارمندان به این اعتقاد رسیده‌اند که وجود این تجهیزات، لازمه کار آن‌ها است؛ بنابراین باید بررسی کنید که زیرمجموعه‌ها به چه تجهیزاتی نیاز دارند تا در طراحی دفتر کار، از آن‌ها استفاده کنید.

بررسی فرهنگ غالب در محیط کار

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است مشخص گردیده که نوع طراحی داخلی دفتر کار بر روی فرهنگ غالب در این دفاتر تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، دفاتری که دارای فضای باز و انعطاف‌پذیر هستند مکانی مناسب برای انجام کارهای گروهی به شمار می‌روند. در این فضاها حتماً فرهنگ مشارکتی ایجاد خواهد شد. در دفاتر کار، 4 نوع فرهنگ با عنوان‌های فرهنگ مشارکتی، خلاقانه، کنترلی و رقابتی وجود دارد. بررسی نوع فرهنگ حاکم بر کسب‌وکارها باید قبل از اجرای دفتر کار مدرن صورت گرفته و از نتایج آن در این کار استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: بازسازی دفتر کار

 

مراحل طراحی دفتر کار مدرن

این‌که نمای ظاهری دفتر کار به چه صورت باشد، علاوه بر عامل زیبایی، بر روحیه و آرامش و سلامت روانی کارکنان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که امروزه مدیران ارشد کسب‌وکارها به این موضوع توجه کرده و در اجرای دکوراسیون داخلی دفتر کار، حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. مهم است که طراحی دفتر کار به صورتی باشد که هم موجب افزایش بهره‌وری کارکنان شده و هم باعث شود تا آن‌ها و مشتریان با تمایل، مدت بیشتری را در این مکان سپری کنند. به‌منظور رسیدن به این هدف باید طراحی و اجرای این کار را به‌صورت علمی و تخصصی انجام داد. برای انجام اصولی این کار باید سه مرحله مهم طی شود. این مراحل عبارت‌اند از:

1. بررسی شرایط دفتر کار

اولین گام از مراحل اجرای دفتر کار مدرن این است که شرایط این دفتر بررسی شود. باید بررسی شود که متناسب با ابعاد این محیط، چگونه می‌توان فضای کاری ایده آل را طراحی و اجرا کرد.

2. توجه به نیازها

در دومین گام، باید نیازهای و امکانات لازم در دفتر کار، موردبررسی قرار گیرد. در حقیقت باید بررسی کنید که چند نفر کارمند دارید، آیا هرکدام به اتاق کار مجزا نیاز دارند؟ آیا لازم است فضایی برای جلسات، استراحت و یا سرگرمی نیز در نظر بگیرید؟ آیا باید در دفتر کار، انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد؟ کارکنان و مشتریان در این دفتر به چه امکاناتی نیاز دارند و مسائلی از این قبیل.

3. طراحی و اجرای دفتر کار

پس‌ازاین که به‌تمامی این پرسش‌ها پاسخ دادید، نوبت به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی دفتر کار می‌رسد. اگر این طراحی بر اساس مسائلی که در بخش‌های قبل گفته شد، انجام شود قطعاً تمامی نیازهای مشتریان و کارکنان، رفع شده و شما نیز به‌عنوان مدیر، از این مسئله رضایت خواهید داشت. برای طراحی این فضاها معمولاً از نرم‌افزارهای مخصوصی استفاده می‌شود که می‌توانند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشند.

طراحی و اجرای دفتر کار

عناصر مهم در طراحی دفتر کار مدرن

علاوه بر مواردی که گفته شد، باید به نکات جزئی نیز توجه شود. بعد از انتخاب سبک موردنظر و بررسی شرایط، باید عناصر مؤثر در نحوه طراحی دفتر کار نیز بررسی شود. این عناصر شامل موارد زیر هستند:

نورپردازی دفتر کار

نورپردازی صحیح و اصولی، از موارد مهم در طراحی دفتر کار شیک و مدرن به شمار می‌رود. این امر می‌تواند باعث زیباتر دیده شدن محیط و همچنین تأثیر مثبت بر سلامت روحی و جسمی افراد شود.

مبلمان اداری مدرن

یکی از مواردی که در مراحل طراحی و اجرای دفتر کار مدرن موردتوجه قرار می‌گیرد، نوع مبلمان اداری است. این تجهیزات در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. استفاده از رنگ‌های جذاب و طراحی به‌صورت ارگونومیک از عاملی است که باید در انتخاب این وسایل، مدنظر قرار گیرد و می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر جذابیت بصری فضا و افزایش راندمان کاری افراد داشته باشد.

استفاده از رنگ‌بندی‌های مناسب

امروزه تحقیقات وسیعی درزمینه تأثیر رنگ‌ها بر روی روحیه افراد انجام شده است. با توجه به نتایج این تحقیقات باید از رنگ‌بندی‌های متنوعی در دکوراسیون داخلی محیط‌های کار استفاده شود. این موضوع توسط شرکت‌های طراحی دکوراسیون دفاتر کار بررسی‌شده و بهترین انتخاب‌ها از سوی آن‌ها اعلام می‌شود.

استفاده از وسایل تزئینی

طیف‌های رنگی روشن و تابلوهای هنری می‌توانند محیط کار را گرم‌تر و جذاب‌تر کنند. در میان آن‌ها می‌توانید از جوایز و مدارکی که برندتان موفق به کسب آن‌ها شده است نیز استفاده کنید.

تعیین فضای استراحت

یکی از اصول طراحی داخلی دفتر کار مدرن این است که باید به‌سلامت افراد توجه ویژه‌ای داشت. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود در طراحی دفتر کار، محیطی را برای استراحت کارکنان در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب این افراد می‌توانند به هنگام خستگی، یک استراحت چنددقیقه‌ای داشته و توان خود را بازیابی کنند.

کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان دریافت که طراحی و اجرای دفتر کار مدرن دارای پیچیدگی‌های خاصی است. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود این کار را به دست شرکت و گروه‌های مهندسی فعال در این حوزه بسپارید. گروه مهندسی طاقتی جزو برندهای فعال در حوزه بازسازی و طراحی داخلی دفاتر کار است. این گروه دارای کادری مجرب بوده و توانسته با بهره‌گیری از دانش مهندسین خود، طرح‌های به‌روز و جذابی را در زمینه دفترهای کاری، طراحی و اجرا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶