اجرای استخر

شاید شما نیز جزو افرادی باشید که علاقه‌مند به ساخت یک استخر در خانه خود باشید، بنابراین نیاز است که به‌طور کاملاً اصولی اطلاعاتی در باب آشنایی با ساخت و اجرای این نوع از سازه‌ها داشته تا بتوانید آنچه را که در ذهن خود دارید پیاده کنید.

البته لازم به ذکر است که تا حد زیادی بودجه، فضا و هدف شما از ساخت استخر در محیط نیز بر کار اجرایی شما تأثیرگذار است. اما جدا از این مسائل آشنایی با مراحل اجرا و ساخت این نوع از سازه‌ها بسیار ضروری بوده و می‌تواند به بهتر پیاده‌سازی آن کمک کند؛ بنابراین در این قسمت از مجموعه طاقتی با شما هستیم تا اطلاعاتی کامل در باب ساخت استخر را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

ابعاد استخرهای استاندارد

به‌طورکلی، استخرهای استاندارد معمولاً با ابعاد زیر ساخته می‌شوند که شامل:

• ۲۵*۱۳.۵ متر (در بعضی اماکن ورزشی ابعاد ۳۰* ۱۰ متر وجود دارد)
• ۳۳* ۱۶ متر
• ۵۰* ۲۵ متر یا ۵۰ *۲۱

همچنین لازم به ذکر است که عمق استخرها نیز بسته به نوع کاربردی متفاوت بوده و معمولاً به‌صورت زیر می‌باشد:

• استخرهای آموزشی، عمق استخرهایی که به‌منظور آموزش ابتدایی به علاقه‌مندان در نظر گرفته می‌شود معمولاً از عمق ۷۰ سانتیمتر تا حدوداً ۱۲۰ سانتیمتر می‌باشد.
• استخرهای شنای عمومی، این نوع از استخرها معمولاً از عمق ۱۲۵ سانتیمتر شروع و تا عمق ۳۵۰ سانتیمتر ادامه پیدا می‌کنند.
• استخرهای شنای قهرمانی که برای مسابقات استفاده می‌شود معمولاً از عمق ۱۸۰ سانتیمتر تا ۴۵۰ سانتیمتر می‌باشد همچنین استخرهای شیرجه با ارتفاع مختلف تا عمق ۱۰ متر نیز ساخته می‌شود.

اجرای استخر

آشنایی با روش‌های ساخت استخر شنا

همان‌طور که میدانید اجرای هر نوع سازه‌ای با اصول مختلفی در ساخت همراه می‌باشد که استخرهای شنا چه خانگی و چه عمومی از این قاعده مستثنا نمی‌باشند. در همین راستا انواع روش‌های ساخت استخر شنا شامل:

۱. ساخت استخر شنا با بلوک سیمان

جالب است بدانید که نحوه ساخت استخر با بلوک سیمان یکی از آسان‌ترین روش‌های ساخت استخر می‌باشد. درواقع این روش ساخت استخر اقتصادی‌ترین حالت ممکن برای ساخت استخر ویلایی و با حجم آب کم می‌باشد. به‌طورکلی در این روش می‌توان پس از زیرسازی و بتن‌ریزی کف در حدود ۱۵ سانتی‌متر و مسلح نمودن آن با آرماتور دیواره‌های بلوکی روی کف کار را شروع کرد. سپس پس از تراز نمودن سطح کف استخر و شیب بندی آن می‌توان نسبت به چیدن بلوک‌ها اقدام نمود. لازم به ذکر است که برای پر کردن بلوک‌ها از ملات روان استفاده نمایید چراکه با استفاده از چنین ملاتی می‌توان کلیه حفره‌های بلوک را پر کرد. همچنین استفاده از سنگ بدون جذب رطوبت نیز برای پر کردن بلوک‌ها پیشنهاد می‌گردد.

پس از مرحله بلوک چینی می‌توان با استفاده از رزین عایق‌بندی استخر را انجام داده، که با ملات سیمانی مخلوط می‌شود و می‌توان عملیات سیمان‌کاری را انجام داد. ازجمله موارد دیگر در فرایند ساخت استخر با بلوک سیمانی روش آب‌بندی استخر است که توسط مواد عایق‌بندی در تمامی مراحل پس از بلوک چینی توصیه می‌گردد.

به یاد داشته باشید که آب‌بندی ازجمله عملیات بااهمیت در بحث ساخت‌وساز استخر جهت عدم نشت به‌حساب میاید. همچنین می‌توان بعد از اجرای بلوک‌ها سیمانی با ضخامت ۵ سانتی‌متر بر روی بلوک‌ها و سپس استفاده از مواد آب‌بندی ترکیبی مانند رزین و الیاف تمام حفره‌های سیمان را صاف نمود و سطح استخر را صیقل داد که این کار علاوه بر آب‌بندی استخر باعث صاف شدن سطح استخر نیز می‌گردد.

مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

ساخت استخر با بلوک سیمانی به‌صورت مسلح تقریباً جزو استخرهای ارزان‌قیمت محسوب می‌شود و از دیگر انواع استخرهای آماده فایبرگلاس و استخرهای آجری اصولی‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. مهم‌ترین مزیت مهم ساخت این‌گونه استخرهای با بلوک سیمانی شکل‌دهی بالای آن‌ها با هر فرمی است چراکه این نوع ساخت می‌توان استخر را با اشکال هندسی مختلف اجرا نمود و بعد از استخرهای بتنی بهترین نوع استخر ازنظر شکل‌پذیری می‌باشد. همگن بودن مصالح بلوک سیمانی و بتن جزو محاسن این روش ساخت محسوب شده و این نوع استخرها در رده استخرهای بتنی قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل فراوانی شن و ماسه و سیمان و بلوک در اکثر نقاط کشور ساخت این‌گونه استخرها آسان‌تر از نوع بتنی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: عایق رطوبتی استخر

۲. ساخت استخر با آرماتور و بتن‌ریزی

در این روش ابتدا کف استخر را سیمان‌کاری کرده و یک بستر صاف برای اجرای آرماتور را در آن ایجاد می‌کنیم. سپس بسته به ابعاد و استانداردهای استخر، آرماتورها را به‌صورت شبکه‌هایی در کف و بدنه توسط سیم می‌بافیم و سپس کف را بعد از اتمام آرماتوربندی به ضخامت حداقل ۱۵ سانتیمتر بتن ریخته و آن را ویبره می‌زنیم تا سطحی صاف در کف را ایجاد کنیم. پس‌ازآن برای ساخت دیواره استخر و پس از خشک شدن بتن کف، قالب‌بندی را برای دورتادور استخر اجرا نموده به صورتی که آرماتورهای که در کف اجراشده و خم خورده‌اند در وسط قالب قرار گیرد. سپس بتن‌ریزی را اجرا کرده و ویبره را هم در داخل قالب‌ها اجرا می‌کنیم که سطحی صاف را داشته باشیم. در پایان نیز بعد از خشک شدن و باز کردن قالب‌ها زمان به اجرای آب‌بند و کاشی‌کاری می‌رسد که پس‌ازآن کار ساخت این نوع از استخرها به پایان می‌رسد.

۳. ساخت استخر با آجر

جالب است بدانید که در کشور ما ساخت استخر آجری به دلیل در دسترس بودن آن در کنار سادگی در اجرا بسیار محبوب می‌باشد؛ بنابراین، بدین منظور از لایه‌های آجر در ترکیب با لایه‌هایی از میلگرد و بتن‌ریزی استفاده می‌شود تا استخر آجری شکل بگیرد. همچنین به‌منظور ایجاد عایق مناسب در برابر رطوبت نیز به‌طورمعمول از ایزوگام یا قیرگونی استفاده می‌شود. ساخت استخر آجری معمولاً به دو روش زیر صورت می‌گیرد که شامل:

• ساخت استخر آجری با هسته بتن مسلح

به‌طورکلی در این روش ابتدا شیب بندی و صاف کردن کف استخر انجام‌شده و طی این فرایند ساخت دیوار آجری 10 سانتی‌متری بلافاصله پس از خاک انجام می‌گیرد. پس‌ازآن اجرای یک شبکه مشبک از میلگرد در کف و دیوار استخر انجام‌شده و ساخت لایه آجری 10 سانتی‌متری دیگری انجام می‌گیرد. سپس بتن‌ریزی و پر کردن شبکه میلگرد قرارگرفته در میان دو لایه آجر انجام‌گرفته و بازه انتظار دو شبانه‌روز برای خشک شدن کامل بتن موردنیاز است. در پایان نیز طی این فرایند سیمان‌کاری و عایق‌کاری آن با استفاده از ایزوگام یا قیرگونی و سپس رنگ‌کاری فضای داخل استخر با استفاده از رنگ‌های مخصوص انجام می‌گیرد.

از مزایای این روش می‌توان به انسجام و یکپارچگی بهتر آن اشاره کرد. دسترسی محدود به بتن کاری در فضای بین دو لایه آجری و درنتیجه اجرای بتن‌ریزی با کیفیت نامناسب از مهم‌ترین معایب این روش از ساخت استخر با آجر محسوب می‌شود.

• ساخت استخر آجری با رویه پاششی بتنی

این روش از ساخت استخر آجری که با توجه به هزینه نسبتاً بالاتری که در مقایسه با روش قبلی دارد کمتر در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد، این روش شباهت‌های زیادی به روش ساخت استخر به روش هسته بتن مسلح دارد و فرآیند کلی ساخت آن‌ها یکسان است ولی بااین‌وجود تفاوت‌هایی هم در برخی از مراحل با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره‌شده است. مراحل ساخت استخر با آجر به این روش در مراحل زیر خلاصه می‌شود.

در ابتدا شیب بندی و صاف کردن کف استخر انجام‌گرفته و سپس ساخت دیوار آجری و پوشیدن آن با ملات سیمان (ضخامت این لایه باید حداقل 20 سانتی‌متر باشد) انجام می‌گیرد. سپس اجرای یک شبکه از میلگرد روی دیواره‌ها و کف استخر و پس‌ازآن بتن پاشی روی میلگردها و غرق کردن کامل آن‌ها صورت می‌گیرد. در پایان نیز عایق‌کاری، آب‌بندی و رنگ‌آمیزی استخر انجام‌شده و کار به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر بتنی

مزایای ساخت استخر با آجر

به‌طورکلی استفاده از آجر در ساخت استخر آجری مزایایی چند در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

  • امکان اجرای آن در اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد
  • هزینه ساخت با آجر به دلیل در دسترس بودن آجر به‌مراتب کمتر است
  • استفاده از آجر امکان ایجاد شکل‌های هندسی و طراحی‌های متنوع استخر را ممکن می‌کند
  • استخر آجری فرایند ساخت ساده و سریعی دارد
  • در صورت اجرای صحیح مراحل مختلف به‌ویژه بتن کاری طول عمر بالایی را نیز شاهد خواهیم بود

اجرای استخر

آشنایی با انواع استخرها

به‌طورکلی می‌توان انواع استخرها را به دو نوع سرپوشیده و روباز تقسیم کرد که در این بخش از مقاله طاقتی به معرفی و بررسی هر یک از انواع این استخرها می‌پردازیم که شامل:

• استخر تفریحی

به‌طورکلی استخرهای تفریحی معمولاً به دو شکل برای استفاده یک یا چند خانوار به‌صورت خانگی یا خصوصی و یا برای استفاده عموم مردم به‌صورت استخر عمومی طراحی و ساخته می‌شوند و خود تابع استانداردهای خاص مهندسی می‌باشند. در همین راستا نیز باید اذعان نمود که استخرهای عمومی خود به استخرهای زیادی طبقه‌بندی می‌شوند و شامل استخر درمانی، کودکان، غواصی، واترپلو، آموزشی و قهرمانی می‌باشند.

• استخر قهرمانی

به‌طورکلی استخرهای قهرمانی در مسابقات بین‌المللی و قهرمانی استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که این نوع از استخرها در تمام طول سال مورداستفاده قرار می‌گیرند باید به‌صورت سرپوشیده باشند و شرایط نگهداری از آن‌ها متفاوت می‌باشد. لازم به ذکر است که استخرهای قهرمانی حتی ازلحاظ ساخت با استخرهای عمومی و خانگی تفاوت‌هایی دارند و باید یک سری استانداردها در ساخت آن‌ها رعایت شود.

• استخر خصوصی و یا استخر خانگی

این استخرها هم صرفه نظر از روباز یا سرپوشیده بودن به‌صورت منظم و مستطیلی شکل و یا با اشکال هندسی نامنظم در منازل مسکونی و ویلاها ساخته می‌شوند. استخرهای خانگی روباز معمولاً با ابعاد 2×4،3/5 ×7، 4×8، 5×10، 6×12 ساخته می‌شوند و معمولاً پیشنهاد می‌شود تا عرض این استخرها را نصف طول استخر در نظر گرفت.

همچنین لازم به ذکر است که معمولاً از این استخرها به‌صورت کاربری چندمنظوره استفاده می‌شود؛ بنابراین بهتر است، قسمت ورودی به استخر از طریق پله باشد تا استفاده افراد با سنین مختلف در آن استخر امکان‌پذیر باشد. لازم به یادآوری است که ساخت استخرهای خانگی با عمق بیش از 170 سانتیمتر در منازل مسکونی مجاز نمی‌باشد.

به‌طورکلی استخرهای خصوصی را می‌توان هم به‌صورت دائم و هم موقت استفاده کرد، به‌طوری‌که استخرهای موقت را می‌توان در فصل زمستان جمع کرد و در تابستان مجدد راه‌اندازی کرد. البته اگر علاقه‌مند به استفاده از استخرهای خانگی خود به‌صورت چهارفصل هستید راه‌کارهای زیادی که می‌توان با مشورت و کمک از متخصصین امر آن‌ها را در ساخت استخر خانگی اعمال نمود.

اجرای استخر

• استخر درمانی

همان‌طور که میدانید مردم درگذشته‌های دور به خاصیت آب‌درمانی استخر معتقد بوده و همچنین نیز استخر آب‌درمانی در میان مردم محبوبیت خاصی دارد. در همین راستا ساخت استخرهای آب‌درمانی به دلیل داشتن دمای 32 تا 35 درجه سانتی‌گراد و باز شدن منفذ پوست بدن شناگران و احتمال جذب باکتری‌ها به بدن شناگران باید دارای سیستم تصفیه فیزیکی و شیمیایی پیشرفته‌ای باشد.

همچنین عمق استاندارد ساخت این‌گونه از استخرها 135 تا 150 سانتیمتر بوده و محل ورود به داخل آب این استخرها از طریق پله‌های عمرانی با ارتفاع 18 سانتیمتر و عرض 40 سانتیمتر می‌باشد. در کنار این مسائل تعداد نازل‌های دهش و مکش در این استخرها به دلیل دبی آب در گردش زیاد بیشتر از سایر استخرها باشد و از مواد ضدعفونی‌کننده بیشتری نسبت به سایر استخرهای دیگر استفاده می‌شود.

• استخر گردابی

به‌طورکلی استخرهای گردابی یا جکوزی علاوه بر خاصیت آرام بخشی دارای خاصیت درمانی نیز می‌باشند و دمای استاندارد آن 36 تا 40 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. درواقع استفاده از جکوزی موجب تقویت عضلات کمر شده و برای سلامتی مفید می‌باشد. در همین راستا لازم به ذکر است که معمولاً جکوزی‌ها در ابعاد 2 ، 4 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12، 14، 16 ، 18 و 20 نفره ساخته می‌شود و برای هر نفر 0.7 تا 0.9 مترمربع سطح لازم است. همچنین ارتفاع استاندارد جکوزی تا سکوی نشیمن 60 سانتیمتر می‌باشد.

مشاهده کنید: مجری خدمات تخصصی آب‌بندی و ساخت استخر

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید استخرها را می‌توان به روش‌های مختلفی اجرا کرد که در طول مقاله تک‌تک آن‌ها را معرفی و با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر یک بررسی کردیم. همچنین در پایان نیز امیدواریم که مقاله پیش رو از مجموعه طاقتی برای شما عزیزان مفید واقع‌شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 8 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶