طراحی داخلی مدرن

همان‌طور که احتمالاً شما نیز آشنایی دارید طراحی داخلی فقط مربوط به‌ظاهر داخل یک ساختمان نیست بلکه نقش اصلی در عملکرد آن نیز بازی می‌کند. درواقع حتی بزرگ‌ترین خانه‌ها اگر طرح داخلی مناسب و جذابی نداشته باشند نمی‌توانند مأمنی امن برای ایجاد آرامش در افراد ساکن در خانه محسوب شوند. جالب است بدانید که طراحی داخلی بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد، چراکه زمانی که به فضای داخل ورود می‌کنید می‌توانید به‌راحتی با اهمیت معماری مواجه شوید. در همین راستا این مقاله از گروه ساختمانی طاقتی را جهت آشنایی شما عزیزان با اهمیت طراحی داخلی و همچنین آشنایی با طراحی داخلی مدرن آماده کرده‌ایم که امیدواریم مفید واقع شود، پس با ما همراه شوید.

طراحی دکوراسیون مدرن چیست؟

به‌طورکلی مدرن و مدرنیته یک واژه لاتین بوده و هر چیزی که به‌تازگی مد شده باشد را می‌تواند با برچسب واژه مدرن به کار گرفت البته لازم است بدانید که این تعریف به‌صورت کاملاً ساده نبوده و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. درواقع سبک‌های طراحی داخلی مدرن، از چندین تجسم مختلف تشکیل‌شده است که به بازتاب حرکات هنری در فضای داخلی یک خانه اشاره دارد. مفاهیم سبک معماری مدرن، باریشه در معماری و طراحی اسکاندیناوی و آلمانی، بدون شک سمبلی از سادگی و بی‌آلایشی و درعین‌حال راحتی است. در این سبک سعی می‌شود مبلمان و دکوراسیون منزل، ضمن حذف جزئیات غیرضروری و سردرگم کننده، طوری طراحی شود که مبتنی بر استفاده از مواد طبیعی و رنگ‌های خنثی باشد. درواقع هنگامی‌که صحبت از سبک طراحی داخلی مدرن می‌شود، ممکن است فکر کنید ترکیب رنگ‌های روز، مدنظر خواهد بود اما در سبک مدرن سعی می‌شود از تک‌رنگ‌ها و طرح‌های بی نقش در داخل اتاق‌های سفید و بی‌روح، استفاده بیشتری شود.

بیشتر بخوانید: اجرای دکوراسیون داخلی و اصول آن

ویژگی‌های کلی طراحی مدرن

اصولاً طراحی دکوراسیون به سبک مدرن دارای المان‌ها و ویژگی‌های مختلفی متناسب با آن می‌باشد که در این بخش از مجموعه طاقتی به بررسی هر یک از این مشخصه‌ها می‌پردازیم.

۱. شکل و فرم در طراحی داخلی مدرن

یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی مدرن، شکل یا همان فرم فضا است. به‌طوری‌که در سبک مدرن اغلب از اشکال هندسی انتزاعی در کنار اشکال مربع و مستطیل و یا مکعب با زوایایی منحنی شکل استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که شکل‌های کروی و مدور نیز در این سبک رایج می‌باشند. به یاد داشته باشید که سبک مدرن به‌طورکلی به‌عنوان سبکی ساده شناخته‌شده بنابراین در طراحی داخلی مدرن با کمترین میزان ممکن استفاده از عناصر لاکچری و پر زرق‌وبرق و تنها با استفاده از خطوط صاف جلوه ساده‌ای را خلق می‌کنند.

۲. مواد اولیه در طراحی داخلی مدرن

در طراحی داخلی مدرن به‌طورمعمول می‌توان از چوب و پلاستیک به‌عنوان مواد اولیه اساسی استفاده کرد. البته لازم به ذکر است برخی طراحان از روکش‌هایی بر روی این مواد استفاده می‌کنند تا الگوهای چوب طبیعی بر سادگی فضای اتاق تأثیر نگذارند و فضا را از حالت مدرن خارج نکند؛ اما گروهی دیگر با استفاده از عناصری که از چوب طبیعی ساخته‌شده است، تضادی چشمگیر با عصر صنعتی ایجاد می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که مصالح طبیعی مانند چوب می‌توانند تعادل را در کنار رنگ‌های خنثی به وجود آورند. شما می‌توانید از پارکت‌های چوبی در کف منزلتان استفاده کنید تا بافت طبیعی موجود در پارکت، فضای سرد و خشک ایجادشده توسط رنگ‌های خنثی را از بین ببرد. استفاده از شیشه یا فلز ممکن است برای قسمت‌های مختلفی از پایه میز گرفته تا اشیای دکوراتیو، مورداستفاده قرار گیرند و جلوه‌ای ساده و درعین‌حال خاص به فضا دهند.

طراحی داخلی مدرن

۳. مبلمان مورداستفاده در سبک مدرن

جالب است بدانید که در طراحی داخلی مدرن مبلمان نقش بسیار مهمی در فضاسازی محیط داشته و اغلب در این نوع دکوراسیون از مبلمان مدرن با پایه‌های ظریفی و یا بدون پایه استفاده می‌کنند. همچنین باید اذعان کرد که مبلمان معمولاً همراه با فرم و اشکال خالص هندسی مانند مکعب همراه است و رنگ‌های خنثی و بدون تزیینات و در ساده‌ترین و عملکردی‌ترین حالت خودشان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۴. کف، دیوارها و سقف در سبک مدرن

در طراحی داخلی مدرن، تمرکز طراحان بر خلق فضاهای دراماتیک و بیان انسجام در دکوراسیون به کمک عناصر مدرن در آن است. در همین راستا توجه به کف، دیوارها و سقف در سبک مدرن ازجمله موارد مهم در این نوع از طراحی داخلی است.

معمولاً برای کف‌پوش در این سبک اغلب از چوب، بامبو، سرامیک، کاشی‌های چینی و لینولئوم استفاده می‌شود. همچنین باید بدانید که برای دیوارها در این سبک به‌ندرت از کاغذدیواری استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که سقف‌ها در طراحی داخلی مدرن اغلب مسطح یا زاویه‌دار بوده و معمولاً از چوب و فلز در آن برای اضافه کردن جلوه‌ای روستیک یا صنعتی استفاده می‌شود.

۵. استفاده از آثار هنری و نقاشی

به‌طورکلی استفاده از نقاشی‌ها و یا آینه‌ها ازجمله دکورهای دیواری رایج در این سبک می‌باشند؛ البته اغلب این کارها ساده و بدون فریم می‌باشند. به یاد داشته باشید که به‌طورکلی استفاده از یک تابلوی نقاشی بزرگ به مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی کوچک ترجیح داده می‌شود، چراکه فضا را مرتب‌تر نشان داده و خطوط ساده فضا را به‌خوبی حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: طراحی ساختمان و اهمیت آن

۶. فرش و کف‌پوش

جالب است بدانید که با توجه به اهمیت سادگی در یک فضای مدرن قالی‌های مورداستفاده نیز اغلب تک‌رنگ هستند و پرزهایی کوتاه تا بلند دارند. البته لازم به ذکر است که گاهی طراحان از یک قالی شرقی طرح دار نیز در یک سبک مدرن استفاده کرده و به ترکیب سبک‌ها می‌پردازند.

۷. پرده‌ها در سبک مدرن

در این سبک اصولاً هرچه کمتر پنجره‌ها پوشیده شوند، بهتر است. چراکه طبیعتاً در این سبک یا از هیچ نوع پرده‌ای برای پنجره‌ها استفاده نمی‌شود و یا از انواع کرکره‌ها به‌جای پرده‌های پارچه‌ای و غیره استفاده می‌شود تا المان سادگی به‌خوبی حفظ شود.

۸. رنگ‌ها در سبک مدرن

جالب است بدانید که می‌توانید از طیف وسیعی از رنگ‌ها در طراحی مدرن استفاده کنید؛ بنابراین شاید بتوان عنوان کرد که رنگ‌های خنثی همچون مشکی، سفید، خاکستری و بژ فراوانی بیشتری در سبک مدرن دارد. درواقع رنگ همیشه نقش مهمی در دکوراسیون داخلی ایفا کرده و طبیعتاً در سبک مدرن نیز جاری بوده، چراکه از رنگ‌های خاموش گرفته تا رنگ‌های برجسته همواره مورداستفاده و استقبال است. لازم به ذکر است که همچنین عناصری مثل بالش‌های تزیینی و یا رنگ المان‌های مختلف در خانه در این سبک اغلب فاقد طرح و بافت‌های بسیار بوده و اگر هم طرح داشته باشند، طرح‌ها عموماً هندسی و ساده هستند.

مشاهده کنید: بازسازی ساختمان مسکونی

۹. نورپردازی در طراحی داخلی مدرن

طراحان داخلی از اهمیت نورپردازی مدرن در دکوراسیون داخلی در هر فضای مسکونی آگاهی دارند. چراکه طراحی نورپردازی در ایجاد و تنظیم روحیه مناسب محیط فضای داخلی نقش اساسی دارد. در همین راستا طراحان داخلی مدرن نیز از انواع نورپردازی‌های جدید غافل نبوده و از چندین نوع نورپردازی برای ایجاد میزان صحیح نور در یک اتاق استفاده می‌کنند؛ بنابراین انواع نورپردازی را می‌توان شامل دو نوع خاص دانست که به‌صورت:

  • روشنایی عمومی

روشنایی عمومی یکی از اولین لایه‌های روشنایی است که در طراحی نورپردازی مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد و به نور مورداستفاده برای روشنایی کلی فضا اشاره دارد. این نوع منابع نورپردازی برای ایجاد الزامات اصلی روشنایی فراهم می‌شود. چراکه با استفاده از چراغ‌های سقفی یا نورپردازی‌های سقفی می‌توان نیازهای عمومی به نور را برآورده ساخت.

  • روشنایی نور موضعی

یکی دیگر از انواع نورپردازی مدرن، روشنایی موضعی است. درواقع در یک دیدگاه کلی متخصصان طراحی داخلی انواع فعالیت‌هایی را که در هر منطقه از اتاق اتفاق می‌افتد را ارزیابی کرده تا مطمئن شوند که مقدار کافی از نور برای انجام آن عمل وجود دارد و شدت آن نیز به‌اندازه کافی قوی است. نورپردازی موضعی به ما امکان می‌دهد تا منابع نوری مناسب را در مکان‌هایی که بیشتر موردنیاز است قرار دهیم و مناطق خاصی را روشن کنیم. به‌عنوان‌مثال از این نوع نورپردازی می‌توان در راستای اعمال یک نور موضعی بر روی یک اثر هنری و یا تابلو نقاشی استفاده کرد.

طراحی داخلی مدرن

اتاق پذیرایی در سبک مدرن

یکی از پرطرفدارترین انواع سبک‌های طراحی، سبک مدرن می‌باشد. انتخاب المان‌هایی مانند مبلمان، پرده و المان‌های تزئینی می‌تواند در اجرای اتاق پذیرایی مدرن به شما کمک کند. به‌طورکلی این قسمت نیز در پدید آمدن یک فضای مدرن نقش مهمی را بازی می‌کند. در این نوع از سبک طراحی معمولاً کف را لخت و بدون استفاده از پوشش‌دهنده‌ها مانند فرش‌ها یا زیر پایی‌ها آماده می‌کنند. همچنین مهم‌ترین نکته در طراحی این بخش از خانه استفاده از کف‌پوش‌های صنعتی و جدیدی است که در بازار یافت می‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده از آثار هنری زیاد در فضای داخلی اتاق نشیمن باعث می‌شود تا فضای منزل شما کاملاً به‌هم‌ریخته و آشفته به نظر برسد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای شیک و زیبا به نظر رسیدن اتاق نشیمن از دکوراسیون داخلی مدرن کاملاً ساده استفاده کنید. مجموعه آثار هنری که قبلاً در دکوراسیون داخلی منزل از آن‌ها استفاده می‌کردید را کنار گذاشته و تنها آن‌هایی که ارزش احساسی را دارند در دکوراسیون داخلی مدرن اتاق نشیمن خود مورداستفاده قرار دهید.

در کنار این مسائل به یاد داشته باشید که بدون شک طراحی فضای بزرگ نسبت به فضای کوچک آسان‌تر بوده و امکان استفاده از انواع ایده پردازی‌ها در آن وجود دارد. آنچه در طراحی اتاق پذیرایی بزرگ باید به یاد داشته باشید، حفظ انسجام در فضای اتاق می‌باشد. انتخاب رنگ‌های متناسب با یکدیگر، می‌تواند در ایجاد انسجام در اتاق نشیمن به شما کمک کند.

طراحی آشپزخانه مدرن در ساختمان

همان‌طور که میدانید فضای آشپزخانه از قسمت‌های مهم در یک خانه به شمار می‌آید و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، بنابراین همین امر سبب می‌شود تا طراحان به این فضا توجه ویژه‌ای داشته باشند. در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه موقعیت قرارگیری وسایل باید به نحوی باشد که بهترین چیدمان و درعین‌حال تجلی مدرنیته می‌تواند در آن صورت گیرد. در طراحی آشپزخانه مدرن امروزه معماران در طراحی خود از جزیره استفاده می‌کنند که معمولاً با توجه به ایده معمار طراحی جزیره می‌تواند جایگاهی برای گاز، سینک و یا یک میز با چند صندلی باشد. همچنین تنوع در انواع صفحه کابینت این قابلیت را به ما می‌دهد تا متریال مناسب با آشپزخانه مدرن خود را انتخاب کنیم. وجود جزیره المانی مهم در ساختار یک آشپزخانه مدرن بوده و باعث می‌شود تا حریم آشپزخانه مشخص‌شده و درعین‌حال آرامش در آن جاری باشد.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

جالب است بدانید که سبک داخلی اسکاندیناوی درواقع طراحی معاصری است که بیشتر بر سادگی، مینیمال و کاربردی بودن تأکید دارد. این سبک طراحی در اواخر قرن بیستم شکل گرفت و ریشه‌ی آن به شمال اروپا برمی‌گردد. به‌طورکلی سبک اسکاندیناوی ابتدا در کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد گسترش یافت و پس‌ازآن به یکی از سبک‌های طراحی داخلی مدرن و درعین‌حال محبوب دنیا تبدیل شد. به‌طورکلی سبک دکوراسیون اسکاندیناوی دارای ظاهر ملایم، ظریف ولی درعین‌حال پیچیده و بسیار خیره‌کننده‌ است که برای اغلب افراد جذاب می‌باشد. این سبک در عین مدرن بودن ظاهر مینیمال خود را حفظ کرده و سعی می‌کند که از هرگونه ریزه‌کاری و تجملی که در سبک‌های سنتی رایج است‌، دوری نماید و بیشتر روی المان‌های معاصر تمرکز کند. لازم به ذکر است که برای طراحی اسکاندیناوی باید بیشترین توجه خود را روی جنبه‌ی عملی و کاربردی فضا و استفاده بهینه از مبلمان و سادگی هر چه بیشتر محیط داشته باشید تا بتواند فضایی تمیز، باز و روشنی را ایجاد نمایید.

طراحی داخلی مدرن

سخن پایانی

همان‌طور که در این بخش از گروه مهندسین طاقتی مطالعه کردید، این سبک برخلاف سبک کلاسیک از گذشته دوری کرده و از قواعد و نقوش پیچیده پیروی نمی‌کند. درواقع سبک مدرن با شعار هر چه کمتر، بهتر به استفاده از خطوط ساده، عملکردگرایی و کاربردی بودن وسایل تأکید داشته و بسیار اهمیت قائل است. در این سبک با استفاده از خطوط هندسی ساده، فضا به‌صورت مینیمالیسم طراحی می‌گردد و با ترفندهایی سعی بر بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک امروزی می‌شود. در پایان نیز باید اذعان کنیم که هدف ما آشنایی کامل شما با سبک طراحی مدرن بود که امیدواریم به این مهم دست پیداکرده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 7 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶