آب بندی

به‌طورکلی عملیات آب‌بندی ازجمله فرایندهایی است که به حفاظت و نگهداری بیشتر فضاهایی مانند سرویس بهداشتی ، دستشویی، توالت، حمام، استخر، چاله آسانسور و پشت‌بام و حوض‌ها کمک می‌کند، چراکه این محل‌ها بیشترین زمان ممکن را در معرض رطوبت سپری می‌کنند. از طرفی آب‌بندی این فضاها بسته به این‌که مواد و مصالح به‌کاررفته در کف و دیوارها از چه جنسی باشد، اشکالات و تبعات ویژه خود را خواهد داشت. به‌طور مثال برای در سرویس‌های بهداشتی و حمام که بیشتر از کاشی و سرامیک استفاده می‌گردد خود مصالح آسیب ظاهری نمی‌بینند، اما عدم درزبندی صحیح بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها باعث عبور آب از درزها و نفوذ به فضاهای مجاور می‌شود.

همچنین انباشت آب و رطوبت در پشت کاشی و سرامیک‌ها باعث بروز پوسیدگی و آلودگی‌های بهداشتی در پس‌زمینه آن‌ها می‌گردد؛ بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه روش آب‌بندی برای فضای موردنظر ما مناسب بوده و چه زمانی و چطور باید این کار را انجام دهیم. در همین راستا این مقاله در گروه فنی و  مهندسی طاقتی به‌عنوان یک مجموعه حرفه‌ای درزمینه‌ی خدمات آب‌بندی شما را با انواع آب‌بندی در بخش‌های یک ساختمان یا فضا آشنا کرده و اطلاعاتی جامع در اختیار شما قرار می‌دهند، پس با ما همراه باشید.

آب‌بندی استخر

آب‌بندی استخر عملیاتی است که از نفوذ یا عبور آب از میان سازه‌های بتنی ممانعت می‌کند. آب‌بندی استخر ازجمله عملیات مهم در حفظ و نگهداری یک استخر است که باعث افزایش طول عمر، دوام و زیبایی بیشتر آن می‌شود. آب‌بندی استخرها با روش‌ها و مواد مختلفی انجام می‌شود که در متن زیر با انواع روش‌های آب‌بندی استخر بیشتر آشنا می‌شویم.

آب‌بندی استخر به روش‌های سنتی

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آب‌بندی است که سرویس‌کارهای ماهر درگذشته آن را به بهترین نحو اعمال می‌کردند در این فرآیند استادکار یک ملات خمیری شکل از گچ و یا آهک به همراه ماسه و آب تهیه و در فرآیند انجام کار از آن بهره می‌برد. ملات به‌دست‌آمده در این روش معمولاً با هر شرایطی تطبیق پیدا می‌کند و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

درواقع یکی از شایع‌ترین دلایل برای نشت آب در یک استخر زمانی است که ذرات خاک کف و دیواره درشت بوده و در بین آن‌ها فضای خالی بسیاری برای نشت آب وجود داشته باشد. ملات تهیه‌شده طی فرآیند بالا این قابلیت را دارد که موجب پرشده این فضای خالی خاک شده و منافذ آن‌ها را با این کار ببندد. به همین جهت، یک‌لایه‌ی غیرقابل نفوذ و بادوام ایجاد می‌کنیم که با چسبندگی خود به لایه قبلی، موجب عدم نفوذ آب خواهد شد.

آب‌بندی استخر با مواد نانو

در حال حاضر با پیشرفت فناوری نانو، مواد نانویی مختلفی برای آب‌بندی استخر تهیه و استفاده می‌شوند که یکی از کاربردی‌ترین مواد پودرهای پلیمری می‌باشد. این مواد با از بهترین مواد ساخته‌شده است، بنابراین باوجود پیچیدگی در ساختار می‌توانند یک عایق مهمی در مقابل رطوبت به شمار آیند. ازآنجاکه این مواد دارای ارزش بالایی هستند، به نسبت قیمت بالاتری نیز دارند و به همین دلیل برای استخرهایی با سطح کم‌تر و مقیاس‌های کوچک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

معمولاً  پودر پلیمری داخل بتن ریخته و با آب ترکیب می‌شود. بعد از ترکیب شدن با آب و بتن، پودر پلیمری واکنش شیمایی نشان می‌دهد و به بافت بتن نفوذ می‌کند. در چنینی حالتی شاهد یک ترکیب نفوذناپذیر برای جلوگیری از نشت مایعات در استخر خود خواهید بود. از دیگر مزایای استفاده از ترکیب پلیمری قابلیت ترکیب آن بارنگ‌های مخصوص است که این مسئله به شما کمک می‌کند کف و دیواره‌های استخر را به رنگ دلخواه خود درآورید.

آب‌بندی استخر با استفاده از رنگ‌ها و روکش

استفاده از رنگ‌ها برای آب‌بندی استخرها یک روش آسان و سریع و درعین‌حال بادوام و طول عمر کم نسبت به سایر روش‌ها است. در این روش رنگ‌ها در خشک‌ترین حالت ممکن به کف و دیواره‌های استخر زده می‌شوند. درصورتی‌که سطح استخر موردنظر قبلاً به همین روش، آب‌بندی‌شده باشد، حتماً باید توجه داشت که رنگ‌های قدیمی و پوسته‌پوسته‌شده از سطح کار جدا شوند. درواقع، عدم پاک‌سازی رنگ قبلی از سطح استخر نمایی ناهموار و نه‌چندان زیبایی را پس از اعمال فرایند آب‌بندی ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است که این روش به‌عنوان یک روش کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای صاحبان استخر شناخته‌شده است.

بیشتر بخوانید: آب‌بندی چاله آسانسور و انواع روش‌های آن

آب‌بندی حمام

همان‌طور که میدانید دیواره‌ها و کف حمام نیز ازجمله مکان‌هایی هستند که در معرض همیشگی رطوبت و آب قرار دارند؛ بنابراین نیاز به آب‌بندی‌ای بهینه و با استفاده از روشی مناسب دارند، در همین راستا انواع آب‌بندی حمام شامل:

آب‌بندی با استفاده از پودرهای مخصوص بندکشی

آب‌بندی درز کاشی‌های کف توالت و حمام با استفاده از پودرهای مخصوص بندکشی به این صورت است که برای بندکشی کف حمام ابتدا پودر بندکشی را به مقدار موردنیاز با چسب آب‌بندی یا عایق‌های پلیمری همراه با آب به میزان 1 به 1 با پودر بندکشی مخلوط نمایید و به حالت خمیری متوسط دربیاورید سپس با ماله یا کاردک در بین درزهای خالی کاشی و سرامیک با زاویه ماله 45 درجه بکشید و در انتها با دستمال نرم و ابر پارچه‌ای مرطوب محل بندکشی را پاک‌کرده و سطح بندکشی را صاف و یکدست نمایید. بهتر است کنج اتصال دیوار و کف را به‌صورت ماهیچه‌ای تا ضخامت 5 میلی‌متر با فنر بندکشی اجرا نمایید برای رسیدن به نتیجه بهتر بین درزها را تا حد ممکن از هرگونه مصالح و آلودگی و چربی کاملاً پاک نمایید و سپس عملیات بندکشی و آب‌بندی را انجام دهید.

آب بندی

آب‌بندی با چسب بندکشی ماستیک

آب‌بندی درز کاشی و سرامیک کف حمام و دستشویی با استفاده از چسب بندکشی ماستیک است که در انواع مختلف انواع پلی یورتان، پلی سولفاید، قیری و سیلیکونی عرضه می‎گردند. به‌طورکلی ماستیک، یک چسب ساختمانی با کیفیت بالا است که معمولاً برای اتصال کاشی و سرامیک کف، درز انبساطی بتن، آسفالت، چرم و پارچه استفاده می‌شود. از ویژگی‌های ماستیک می‌توان به چسبندگی بالا و ضد آب بودن، مقاوم در برابر تغییر شکل و دوام آن اشاره کرد. ماستیک با داشتن حالت خمیری، در ساختمان به‌عنوان یک سیلر یا پرکننده استفاده می‌شود.

آب‌بندی ساختمان

سازه‌های بتنی و ساختمان‌ها از سه منظر دوام، بهره‌برداری و زیبایی نیازمند آب‌بندی می‌باشند. آب‌بندی سازه‌های بتنی گویای لحاظ تمهیدات لازم برای جلوگیری از نفوذ یا عبور آب یا سایر مایعات از مقطع بتن می‌باشد. به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای آب‌بندی بتن وجود دارد که سه روش عمده آن، آب‌بندی سازه‌های بتنی، آب‌بندی در حین ساخت، آب‌بندی به روش پوشش‌های سطحی یا نفوذگر و آب‌بندی به روش تزریق می‌باشد.

همچنین باید توجه داشت که آب‌بندی بتن در بسیاری از مواقع باوجوداینکه ما شاهد ورود آب از قسمتی و خروج آن از سمتی دیگر نیستیم به لحاظ دوام سازه دارای اهمیت بالایی می‌باشد.

بدیهی است که مطمئن‌ترین روش و کارآمدترین روش همواره آب‌بندی سازه‌های بتنی با به‌کارگیری تمهیدات در حین ساخت می‌باشد. این امر می‌توان با استفاده از کاهش نفوذپذیری بتن، استفاده از افزودنی‌های بتن آب‌بند کننده و نصب واتراستاپ آب‌بند کننده بتن یا استفاده از پوشش‌های آب‌بندی در جهت فشار مثبت تحقق یابد؛ اما متأسفانه بااین‌وجود در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که به دلایل اقتصادی و یا عدم آگاهی کافی سازندگان و تصمیم گیران این سیستم آب‌بندی در سازه‌های بتنی صورت نمی‌گیرد.

لذا در این صورت در گام دوم می‌توان برای آب‌بندی بتن از یکی از دو روش رایج آب‌بندی سازه‌های بتنی یعنی آب‌بندی به روش تزریق رزین‌های پلی یورتان و اپوکسی و یا روش آب‌بندی با استفاده از انواع پوشش‌های آب‌بندی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که پوشش‌های آب‌بندی دارای گونه‌های مختلفی می‌باشند که هر یک متناسب با شرایط بهره‌برداری و محدودیت‌های مالی و اجرایی، انتخاب و قابل‌استفاده می‌باشند، لذا آنچه دراین‌بین می‌تواند در انتخاب روش آب‌بندی بتن موردتوجه باشد، لحاظ حداکثر دوام آب‌بندی سازه‌های بتنی است.

به‌طورکلی آب‌بندی بتن را می‌توان به روش‌های زیر تقسیم نمود:

  • آب‌بندی پس از ساخت

در این حالت از پوشش‌های ثانویه بر روی سطح اولیه بتن استفاده می‌شود و یا روش‌های تزریقی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این موارد باید به شرایط عمل‌آوری، مدت‌زمان انجام آب‌بندی، فشار و جهت آبی که با بتن در تماس است و هم‌چنین کیفیت شیمیایی و اسیدی آب توجه شود و سپس بهترین روش متناسب با شرایط انتخاب شود.

  • آب‌بندی در حین ساخت

در این حالت هر دو مورد آب‌بندی جسم بتن و آب‌بندی ترک‌ها و درزهای ایجادشده در بتن باید انجام شوند. درنتیجه ممکن است تغییراتی در طرح اختلاط و اسلامپ ایجاد شود و افزودنی‌هایی نیز به بتن اضافه می‌شوند.

لازم به ذکر است بعضی از روش‌ها در هر دو حالت بالا قابل‌استفاده می‌باشند.

مشاهده کنید: اجرای خدمات تخصصی آب‌بندی

آب‌بندی تراس

به‌طورکلی آب‌بندی تراس یکی از فعالیت‌های مهم آب‌بندی می‌باشد که در برخی موارد پس از کاشی‌کاری، نصب سرامیک و یا سنگ بر روی تراس نیاز به آب‌بندی پیدا می‌شود. در این‌گونه موارد احتمالاً به عایق زیر کف‌پوش که می‌تواند از هر جنسی مانند موزاییک، سنگ و یا کف‌پوش‌های دیگر باشد، آسیب رسیده و تراس از آب‌بندی خارج می‌شود.

آب‌بندی تراس با مواد گوناگونی انجام می‌شود، در برخی از موارد نیاز به این است که بدون تخریب تراس یعنی بدون تخریب کاشی و سرامیک و سنگ و یا سایر کف‌پوش‌هایی که بر روی تراس کار شده است، تراس را آب‌بندی نمایند. در این هنگام آب‌بندی تراس بدون تخریب انجام می‌شود، یعنی آب‌بندی طوری انجام می‌شود که سطح تراس و بالکن آسیب نبیند و یا کمترین آسیب را ببیند.

برای آب‌بندی تراس بدون تخریب از مواد نانو استفاده می‌شود، البته مواد دیگری هم برای این کار وجود دارند. چسب آب‌بندی و مایع آب‌بندی در این مورد کاربرد دارد. جالب است بدانید که درگذشته از قیرگونی و ایزوگام برای این کار استفاده می‌شد که نیاز به تخریب تراس و بالکن بود و هزینه‌های زیادی صرف تخریب و پاک‌سازی تراس می‌شد. چسب آب‌بندی یکی از محصولاتی است که برای آب‌بندی تراس استفاده می‌شود. چسب آب‌بندی به مایعی بی‌رنگ گفته می‌شود که ابتدا به‌صورت مایع سفیدرنگ می‌باشد و پس‌ازاینکه روی تراس و یا سطوح دیگر مانند پشت‌بام بر روی مصالحی همچون کاشی، سرامیک، موزاییک و یا سنگ به کار می‌رود، به‌صورت بی‌رنگ در آمده و سطح را نیز آب‌بندی می‌نماید.

آب‌بندی سرویس‌های بهداشتی

به‌طورکلی آب‌بندی سرویس بهداشتی نیز با چالش‌هایی از جنس آب‌بندی حمام همراه است که در همین راستا استفاده از روش‌های مطرح‌شده در بخش آب‌بندی حمام می‌تواند کارگشا باشد.

آب بندی

مزایای آب‌بندی سرویس بهداشتی

  1. به‌طورکلی هیچ‌گونه میکروب و رطوبتی به زیر کاشی‌ها نفوذ نمی‌کند.
  2. باعث جلوگیری از بوی بد می‌شود.
  3. به‌هیچ‌وجه نم را در دیواره‌ها مجاور سرویس بهداشتی و زیر آن مشاهده نخواهید کرد.
  4. سرویس بهداشتی در برابر شوینده‌های اسیدی و قلیایی  کاملاً مقاوم می‌شود.
  5. افزایش طول عمر کاشی‌ها بدون تغییر رنگ، ضد جلبک و خزه و آنتی باکتریال (ضد میکروب)

سخن پایانی

همان‌طور که در طول این مقاله مطالعه کردید، مجموعه طاقتی شما را با انواع آب‌بندی مکان‌های مختلف آشنا و نکات مهمی در باب این فعالیت را خدمت شما عرضه داشت. درواقع گروه مهندسین طاقتی باهدف اجرای خدمات تخصصی آب‌بندی از سال 1385 پا به عرصه خدمت‌رسانی در زمینه‌های آب‌بندی مخازن بتنی، انواع کف‌پوش‌های صنعتی، پوشش‌های ضد خوردگی، نسل جدید پوشش‌های آب‌بند و عایق‌های رطوبتی جدید گذاشته است و با استفاده از تجربه و دانش تخصصی توانسته است گام بزرگی را در پیشرفت صنعت آب‌بندی کشور به ارمغان بیاورد. دریایان نیز امیدواریم که مقاله پیش رو کمک شایانی به افزایش اطلاعات شما در این حوزه کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 10 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶