آب بندی

بتن جزء مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالحی است که در ساختار قسمت‌های مختلفی از ساختمان‌ها مانند زیر ساختارهای شهری، تجهیزات آبی، پانل‌هایی که پیش‌ساخته هستند، دال‌ها و…. به‌کاربرده می‌شود؛ اما معمولاً بتن‌ها در مقابل مواد شیمیایی و آب به‌مرور صدمه دیده و دچار افت کیفیت می‌شود. ازاین‌رو برای نگهداری از انواع سازه‌ها و سازه‌های بتنی لازم است تا آب‌بندی انجام گیرد. دراین‌بین گروه فنی و مهندسی طاقتی با هدف اجرای خدمات تخصصی آب‌بندی پا به عرصه خدمت‌رسانی در زمینه‌های آب‌بندی تونل، چاله آسانسور، مخازن بتنی، انواع کف‌پوش‌های صنعتی، پوشش‌های ضد خوردگی، نسل جدید پوشش‌های آب‌بند و عایق‌های رطوبتی جدید گذاشته است و با استفاده از تجربه و دانش خود توانسته است گام بزرگی را در پیشرفت صنعت عایق به ارمغان بیاورد. حال با توجه به این مقدمه با ما در حوزه‌ی آشنایی بیشتر با انواع آب‌بندی سازه همراه باشید.

عوامل مؤثر در انتخاب آب‌بندی سازه

برخی از عوامل مؤثر در انتخاب پوشش محافظتی و آب‌بند به شرح زیر می‌باشد:

  • نوع کاربری سازه
  • ابعاد و دسترسی به سازه
  • محدودیت زمانی و مکانی اجرا
  • نوع سیال در تماس با سازه از منظر شیمیایی، فیزیکی و دمایی
  • دمای محیط و تغییرات دمایی منطقه
  • در معرض تابش آفتاب بودن یا نبودن
  • فشار و هد بار
  • مجاورت و یا عدم مجاور با آب شرب
  • فصل زمان اجرا
  • مسقف یا غیر مسقف بودن سازه
  • جاری یا ساکن بودن سیال
  • بحث اقتصادی
  • در دسترسی بودن تجهیزات، متریال مصرفی و پرسنل متخصص اجرایی جهت اجرای پوشش
  • دوام موردنظر کارفرما و بهره‌بردار
  • شرایط و نوع بستر کار و…

بیشتر بخوانید: آب بندی ساختمان

آب بندی نما

باید به این نکته توجه کرد که هنگامی‌که شما اقدام به آب بندی نما ی ساختمان خود می‌کنید می‌توانید نمای ساختمان خود را با خیال راحت بشویید و آن را از آلودگی‌ها و کثیفی‌های موجود پاک کنید و نگران خراب شدن آن نباشید. آب‌بندی نمای ساختمان و درزگیری و پوشاندن آن‌ها یک امر بسیار ضروری و مهم در ساختن ساختمان می‌باشد.

علاوه بر نکاتی که گفته شد باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که عایق‌کاری و آب‌بندی نمای ساختمان خود را به متخصصین معتبر بسپارید. چراکه شما قرار است بابت عایق‌کاری و آب‌بندی نمای ساختمان خود هزینه کنید و همچنین سال‌ها از آن برای ایمنی و محافظت از ساختمان خود استفاده کنید پس انتخاب یک عایق کار مناسب و متخصص در این زمینه بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا هنگامی‌که آب‌بندی ساختمان خود را به یک فرد مطمئن و باتجربه کاری بالا و متخصص در این زمینه بسپارید دیگر هرگز نگران نخواهید بود و اطمینان و رضایت خاطر خواهید داشت.

لازم به ذکر است که در نماهای آجری و سیمانی نیز می‌توانید از آب‌بندی نما استفاده کنید و ساختمان خود را آب‌بندی کنید. چراکه به‌عنوان‌مثال ساختمان‌هایی که نمای آن‌ها سیمان است بعد از چند سال به علت بارندگی دچار نشتی می‌شوند و همچنین ممکن است باعث ایجاد ترک‌هایی روی دیوار شود، بنابراین برای رخ ندادن این قبیل مشکلات نیاز است که به خدمات آب‌بندی نما مراجعه نمایید.

انواع آب‌بندی بتن

به‌طورکلی انواع روش‌های آب‌بندی یک سازه بتنی به شرح زیر می‌باشد.

۱. سیستم آب‌بندی بتن به‌وسیله ورقه

ورقه‌های آب‌بندی ورق‌هایی هستند که از مواد پلیمری، قیر و پلی‌اتیلن تشکیل‌شده‌اند. ترکیب این مواد باعث می‌شود تا این ورق‌ها در برابر تغییرات دمایی کم‌تر حساس باشند و کم‌تر تغییر شکل بدهند. این ورق‌ها به‌صورت خودکار از نزدیک شدن مواد و سموم شیمیایی خطرناک جلوگیری می‌نمایند و درعین‌حال باعث افزایش مقاومت کششی، افزایش مقاومت در برابر خاک‌های اسیدی، انعطاف‌پذیری، خود ترمیمی و افزایش توانایی پیوند می‌شود. باوجود پیشرفت‌هایی که در این نوع سیستم آب‌بندی بتن صورت پذیرفته، همچنان معایب زیادی در مورد آن‌ها وجود دارد.

نصب این ورقه‌ها می‌تواند کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی باشد. خصوصاً در اتصال میان ورقه‌های مختلف باید کارهای زیادی صورت بپذیرد تا آب‌بندی دچار هیچ‌گونه مشکلی نشود و این کارها بسیار سخت و زمان‌بر هستند. همچنین ورقه‌ها باید به سطوحی متصل شوند که در آن هیچ‌گونه تخلخلی وجود ندارد و دارای سطح کاملاً صافی باشند، ازاین‌رو باید تخته‌های محافظی نیز بر روی بتن نصب گردد. باوجود تمام این مشکلات، استفاده از ورقه‌های آب‌بندی در سالیان متمادی جزو معمول‌ترین روش‌ها بوده و هم چنان نیز هست.

2. سیستم آب‌بندی بتن به روش پوسته‌های مایع

به‌وسیله‌ی یک قلم‌مو، اسپری یا غلتک می‌توان موادی نظیر اورتان یا آسفالت پلیمریک را بر روی سطح بتن کشید که به این روش آب‌بندی روش پوسته‌های مایع گفته می‌شود. این روش معمولاً بر روی سطح خارجی بتن اجرا می‌شود؛ اما پیشرفت‌های اخیر فناوری باعث شده تا آب‌بندی سطح داخلی نیز میسر گردد. موفقیت‌آمیز بودن آب‌بندی به‌وسیله‌ی پوسته‌های مایع بستگی به ضخامت و نحوه‌ی وضع آن‌ها دارد. ازاین‌روش تنها زمانی استفاده می‌شود که استفاده از ورق‌های پیش‌ساخته میسر نباشد.

۳. آب‌بندی بتن با استفاده از افزودنی‌های بتن

نوع بسیار جدید و مدرنی از آب‌بندی بتن که در سال‌های اخیر بسیار از آن استفاده‌شده، استفاده از افزودنی‌های مختلف در مخلوط بتن می‌باشد. این افزودنی‌ها در هنگام بتن‌ریزی به مخلوط بتن اضافه می‌شود و خود بتن را به یک مانع برای عبور آب تبدیل می‌کنند. این افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند و به دسته‌های افزودنی‌های هوا دهنده بتن، دافع آب و افزودنی‌های کریستال تقسیم می‌شوند.

آب‌بندی مخزن بتنی

مخازن بتنی، سازه‌هایی هستند که ازلحاظ زیبایی، دوام و بهره‌برداری به‌شدت نیاز به آب‌بندی دارند. آب‌بندی مخازن بتنی سبب می‌شود که از نفوذ آب و دیگر مایعات به داخل مخزن جلوگیری شود.  امروزه برای آب‌بندی مخازن بتنی دو روش گوناگون پدید آمده است که برای انتخاب هرکدام ازاین‌روش‌ها باید با کارشناسان ما در گروه ساختمانی طاقتی مشورت نموده و بر اساس پیشنهاد آن‌ها مناسب‌ترین و بهترین روش را برای آب‌بندی سازه‌های مخازن بتنی انتخاب نمایید.

آب بندی

بررسی روش‌های آب‌بندی مخازن بتنی

همان‌طور که گفته شد، دو روش گوناگون برای آب‌بندی مخازن بتنی وجود دارد که این روش‌ها به شرح ذیل می‌باشند:

  • آب‌بندی مخازن بتنی قبل از اجرا سازه

برای آب‌بندی کردن مخازن بتنی قبل از اجرا می‌توان از افزودنی‌های مختلفی به جهت طرح اختلاط بتن و محصولات ژئو سنتتیک برای ایجاد و تهیه کاسه‌های بتنی استفاده کرد. افزودنی‌هایی که درروش قبل از اجرا برای آب‌بندی مخازن بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرند، شامل؛ پاور ژل میکرو سیلیس، پودرهای کریستال شونده، واتر استاپ بنتونیتی، واتر استاپ هیدروفیلی، پی‌وی‌سی، ژئو ممبرین، ژئو تکستایل، ژئو ممبران و غیره می‌باشند. لازم به ذکر است که تمام موارد و افزودنی‌های گفته‌شده نیاز به دانش و تخصص خاص خود دارد و برای استفاده از هرکدام از آن‌ها باید از متخصصین و کارشناسان همان حوزه مشورت گرفت.

  • آب‌بندی کردن مخازن بتنی بعد از اجرا سازه

پس از اجرا مخازن بتنی اگر آینده‌نگری‌های اصولی و درستی درباره آب‌بندی مخازن و دیگر سازه‌های بتنی توسط مهندسین مربوطه انجام نشود، آن مخزن دچار مشکلات زیادی می‌شود. در بسیاری از مواقع همین عامل باعث شده است که مخازن و سازه‌های نیمه‌کاره برای انجام مراحل آب‌بندی تخریب گردند که منجر به ‌صرف زمان و هزینه بسیار زیادی می‌گردد. آب‌بندی مخازن بتنی بعد از اجرا روش‌های گوناگونی دارد که چند نمونه از مهم‌ترین و برجسته‌ترین روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند که شامل:

استفاده کردن از پوشش‌هایی به‌منظور آب‌بندی کردن سطوح، استفاده از پوشش‌های نفوذ گری، تزریق گروت، تزریق اپوکسی آب‌دوست و تزریق رزین پلی یورتان است.

آب‌بندی ساختمان بر اساس فشار آب

آب‌بندی فشار منفی و مثبت اصطلاحی است که در بین کسانی که در حرفه‌ی آب‌بندی و عایق‌کاری مشغول‌اند، رواج داشته و به‌طورمعمول از این اصطلاح فنی به‌کرات استفاده می‌کنند؛ اما آب‌بندی فشار منفی و مثبت چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

به‌طورکلی و به شکل متداول آب‌بندی‌ها ازنظر فشار آب، به دودسته مثبت و منفی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر فشار آب، از درون محفظه‌ی موردنظر به بیرون باشد آن را فشار آب مثبت و اگر فشار آب از بیرون محفظه به درون آن باشد به آن فشار آب منفی می‌گویند. به‌طور مثال فشار آب استخرها ازنظر انرژی و فشار آب مثبت می‌باشد، چراکه آب از درون محفظه به بیرون باکس استخر فشار وارد می‌کند.

آب‌بندی مثبت

احتمالاً برای شما نیز پیش‌آمده که استخر و یا مخزنی را از سطح داخلی به خارج آن آب‌بندی کنید. این در حالی است که خارج سازه چندان حائز اهمیت نباشد تا هزینه‌ی اضافی برای آن در نظر بگیرید. در چنین حالتی آب‌بندی سازه با توجه به فشار آب از داخل به خارج صورت می‌گیرد که به آن آب‌بندی مثبت گویند.

آب‌بندی منفی

به‌طورمعمول در پارکینگ‌های طبقاتی و چاله آسانسورها این موضوع مطرح می‌شود که فشار آب از خارج ساختمان وارد می‌شود و باعث رطوبت گرفتن دیواره‌ها می‌گردد که هزینه هنگفتی برای ساکنین ایجاد می‌کند. پس هرگونه ورود رطوبت یا آب را از خارج می‌توان فشار منفی نامید. در کنار این مسئله فرایندی که به جهت جلوگیری از ورود این نوع رطوبت از خارج انجام می‌شود آب‌بندی منفی گویند.

آب بندی

آب‌بندی ترمیم بتن

بتن و سازه‌های بتنی در طول فرآیند بهره‌برداری و ساخت دچار آسیب و تخریب می‌شوند. کارفرمایان و بهره‌برداران برای حفظ خصوصیات و شرایط سازه برای کاربرد کامل در طول دوره پیش‌بینی‌شده اقدام به تعمیرات و ترمیم آن‌ها می‌نمایند. تخریب و آسیب‌های سازه‌های بتنی بنا به علت و ابعاد ایجاد به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. ازجمله عوامل ایجاد تخریب در سازه‌های بتنی می‌توان به خوردگی، تأثیر اسیدها، کربناتاسیون، سولفاته شده، واکنش قلیایی، مشکلات اجرایی و غیره می‌باشند.

مواد ترمیم‌کننده آماده را می‌توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. ملات‌های پایه سیمانی اصلاح شده با الیاف و پلیمر
  2. ملات‌های پلیمری
  3. ملا‌ت‌های نیمه پلیمری
  4. چسب‌های اپوکسی
  5. رزین‌های تزریقی
  6. چسب‌های لاتکس

به‌طورکلی هریک از این محصولات دارای خصوصیاتی می‌باشند که مصرف آن‌ها در محلی خاص توجیه می‌نماید. ازجمله این خصوصیات می‌توان به ابعاد منطقه ترمیم، ضخامت ترمیم، مقاومت شیمیایی موردنیاز، بار وارد به منطقه ترمیم، سازه‌ای یا غیر سازه‌ای بودن ترمیم اشاره کرد.

آب‌بندی مخزن

هنگامی‌که شما مخزن خود را ساخته‌اید و نیاز به آب‌بندی دارید، ما توصیه می‌کنیم که از روش آب‌بندی مخزن فشار مثبت که از طریق (دیواره‌های داخل مخزن) می‌باشد عمل آب‌بندی صورت بگیرد؛ چراکه این امر باکیفیت بالاتری انجام می‌شود و از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آب بندی مخزن

بهترین روش اجرا آب‌بندی مخزن

به‌طورکلی برای آب‌بندی مخازن بتنی در وجه داخلی (فشار مثبت) از مواد پایه سیمانی استفاده می‌شود که نام آن‌ها عبارت‌اند از پایه سیمانی آکریلیک دار به همراه مِش فایبرگلاس که میزان مصرف آن در هر مترمربع دو کیلوگرم می‌باشد.

آب‌بندی مخزن پساب دارویی

یکی از پرکاربردترین تأسیسات مورداستفاده در سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب مخازن بتنی هستند. همچنین تقریباً تمامی سازه‌های موجود در تصفیه‌خانه‌های بزرگ آب و فاضلاب را مخازن بتنی تشکیل می‌دهند. وجود ملاحظات غیر سازه‌ای مربوط به کاربرد این مخازن در سیستم‌های تصفیه مانند خوردگی، آب‌بندی، پایداری شیمیایی و دوام سبب شده است که ساخت مخازن بتنی برای کاربرد در صنعت آب و فاضلاب به تخصصی ویژه در طراحی و اجرا تبدیل شود.

دراین‌بین گروه ساختمانی طاقتی با دانش فنی و تجربه کارشناسان خود هم‌اکنون می‌تواند بهترین خدمات را در زمینه آب‌بندی و عایق سازی مخازن پساب دارویی ارائه نموده و از اتلاف هزینه‌های مالی و زمان ناشی از اشکالات ساخت و آب‌بندی جلوگیری کند.

آب‌بندی مخزن ضد اسید

مخزن اسید محفظه‌ای است ساخته‌شده از مواد ضد اسید اعم از پلی اولفین‌ها، استیل، پلاتین و … که قابلیت دارد سیالات شیمیایی اعم از مواد قلیایی و اسیدی را درون خود به‌صورت ایمن نگه دارد. این نگهداری به شکلی است که اولاً خود منبع دچار حادثه نشود و در ادامه خواص شیمیایی محلول درون مخازن ذخیره تغییر نیابد. در همین راستا مجموعه فنی و تخصصی آب‌بندی طاقتی، با چندین سال تجربه مؤثر در تعمیرات و آب‌بندی سازه‌های مختلف اقدام به معرفی و اجرای آب‌بندی تخصصی ضد اسید با مقاومت شیمیایی بالا نموده است.

به‌طورکلی پوشش‌های محافظتی در برابر اسید (پوشش‌‌های ضد اسید) را می‌توان به چند بخش عمده تقسیم نمود:

  • پوشش‌های بر پایه رزین‌های سینتیک و قیرها
  • پوشش‌های به‌صورت شیت یا ورق که یا به‌وسیله انواع چسب‌ها و یا به روش‌های مکانیکی به سطوح کار متصل می‌گردند.
  • ورق‌های ترموپلاستیک گرم یا نرم
  • ورق‌های الاستومر یا رابرها

سخن پایانی

همان‌طور که تا به اینجای مقاله مطالعه کردید، ما در این بخش به ارائه اطلاعات جامعی در حوزه‌ی آب‌بندی انواع سازه‌های مختلفی که نیاز به آب‌بندی دارند پرداختیم، همچنین من‌باب اهمیت آب‌بندی ساختمان‌های بتنی نیز اطلاعاتی را ارائه کردیم که امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید واقع‌شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶