طراحی دکوراسیون

به‌طورکلی طراحی ساختمان ازجمله پیچیده‌ترین و بااهمیت‌ترین خدمات در رشته معماری است. درواقع طراحی برای هر شخصی بسته به  وضعیت اجتماعی اقتصادی و فیزیکی خانوار متفاوت است؛ بنابراین انتخاب یک دکوراسیون مناسب می‌تواند روی وضعیت روانی و رفاهی شما تبعات مثبت یا منفی مهمی داشته باشد، پس در این امر باید نهایت دقت را به خرج داد؛ اما آیا طراحی ساختمان تنها به حوزه مسکونی خلاصه می‌شود؟ مسلماً پاسخ این سؤال خیر است و اهمیت این امر در بخش‌های مختلف ازجمله دفتر کار نیز مطرح است. حال در این قسمت از مقالات گروه مهندسین طاقتی با ما همراه باشید تا شما را با انواع طراحی مدرن در بخش‌های مختلف یک ساختمان بیشتر آشنا کنیم.

طراحی ساختمان

طراحی ساختمان به‌طور وسیع بر پایه‌ی مهندسی و تکنیک‌های مورداستفاده در این امر است. درواقع تمام پروژه‌های ساختمانی نیازمند سرویس‌های یک معمار یا مهندس ساخت است. درحالی‌که در پروژه‌های کوچک‌تر و ساده‌تر معمولاً زیردست یک طراح ساختمان، نقشه‌کش یا یک طراح داخلی و پیمان‌کار می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیازمند خدمات عده‌ی زیادی از افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده است.

اصول طراحی ساختمان

در هر ساختمانی بسته به نوع و سبک کاربری خود (مسکونی – اداری – تجاری) باید سه بخش به‌صورت الزامی طراحی شود.

بخش اول: طراحی معماری ساختمان که شامل پلان‌ها و طراحی سه‌بعدی داخلی و نمای ساختمان می‌باشد.

بخش دوم: طراحی سازه‌ی ساختمان بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی یک کشور که از روی آن طراحی نقشه‌های اجرایی کشیده شده و ساختمان (سازه) اجرا می‌شود.

بخش سوم: طراحی تأسیسات ساختمان که در آن به طراحی تأسیسات مکانیکی و برقی پرداخته می‌شود.

که هرکدام از موارد بالا به عهده‌ی یک شخص می‌باشد، بخش اول بر عهده‌ی مهندسین معماری، بخش دوم بر عهده‌ی مهندسین عمران و در نهایت بخش سوم هم وظیفه‌ی مهندسین مکانیک می‌باشد.

طراحی فضای مسکونی

فضای مسکونی از دل‌نشین‌ترین، بحث ‌برانگیزترین و پر چالش‌ترین فضاهای طراحی داخلی است. علاوه بر موضوعات فنی و سلیقه افراد استفاده کننده از این فضا موضوع طراحی را پیچیده می‌کند.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان مسکونی

تقسیم‌بندی‌های فضای مسکونی

به‌طورکلی تقسیم‌بندی‌های فضای مسکونی دارای استانداردها و ضوابط خاص خودش می‌باشد و رعایت آن‌ها بسیار مهم است. درواقع در طراحی فضای مسکونی در نظر داشتن فضای عمومی و خصوصی اهمیت ویژه‌ای دارد و این مسئله چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت.

زیر فضاها معمولاً جهت طراحی داخلی به شرح زیر است:

  • ورودی
  • آشپزخانه
  • غذاخوری (ناهارخوری)
  • سرویس بهداشتی (حمام و توالت)
  • نشیمن
  • اتاق‌های خواب
  • پذیرایی و…

طراحی دفتر کار

همان‌طور که می‌دانید طراحی مناسب و ایده آل دکوراسیون دفتر کار می‌تواند نقش بسیار مهمی در جذب و اعتماد مشتری‌ها شود. معمولاً برای طراحی دکوراسیون‌های اداری به مشخصات فرهنگی مراجعه‌کنندگان و خدمات ارائه‌شده شرکت توجه زیادی می‌شود. معمولاً طراحی دکوراسیون دفتر کار با توجه به اصول و قوانینی انجام می‌شود که تنها با دانستن این اصول و قواعد می‌توانید یک چیدمان زیبا و شیک و درعین‌حال کاربردی را داشته باشید. درواقع محل کار به‌عنوان محیطی شناخته می‌شود که تنها زیبایی آن، ملاک نیست و باید درعین‌حال که با توجه به نوع کاربرد فضا، تمام وسایل موردنیاز در دسترس کارمندان و کارکنان یک محیط باشد، دارای نظم و ترتیب و آرامش‌بخش نیز باشد تا راندمان کار در محیط کار بالاتر برود.

طراحی دکوراسیون

دکوراسیون دفتر کار

به‌طورکلی یک دکوراسیون شیک و مناسب می‌تواند در نگاه اول برای مشتریان بسیار تأثیرگذار باشد. درواقع شما باید به بخش‌های مختلف و المان‌های متفاوت در طراحی دکوراسیون دفتر کار خود توجه کنید که شامل:

توجه و اهمیت به هارمونی رنگ‌ها

برای اینکه بتوانید دکوراسیون دفتر کار خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید باید رنگ دیوارها و وسایل متناسب با دفتر کار شما باشد. همچنین حتماً برای چیدمان و دیزاین دفتر کار، به کاری که در آن محیط انجام می‌شود و مخاطبانی که با آن محیط سروکار دارند توجه کنید. درعین‌حال به برندینگ شرکت خودتان و استفاده از رنگ‌های سازمانی در دکوراسیون محل کارتان هم باید توجه نشان دهید چراکه باید حواستان باشد که در کجا و چگونه از نام و لوگوی شرکت خودتان استفاده کنید. شاید استفاده از لوگوی سازمان یا رنگ سازمانی در دکوراسیون فضای کار امری بدیهی و ساده به نظر برسد، اما این مسئله ازنظر تأثیر روانی که روی مخاطبانتان دارد، بسیار مهم است.

درصورتی‌که فضای در اختیار شما به اندازه کافی بزرگ و یا جادار است، می‌توانید از هر نوع رنگی که تمایل داشته باشید استفاده کنید، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که هر رنگی برای دیوارها و کف‌پوش و سقف و وسایل انتخاب کردید، باید با سایر قسمت‌ها و وسایل در هارمونی کامل باشد و نوع محیط و چیدمان و دکوراسیون به‌گونه‌ای باشد که حس اطمینان و رضایت را در مخاطبان القا و ایجاد کند.

توجه به موقعیت چیدمان میزها

سعی کنید میز کار خود را در قسمتی از محل کارتان قرار دهید که تسلط کافی بر محیط کار دیگر کارکنان داشته باشید و بتوانید با همکاران خود در تماس باشید. بهترین موقعیتی که می‌توان برای این منظور در نظر گرفت، جایی روبروی بخش ورودی دفتر کارتان است.

طوری که هر فردی که وارد محل کار شما می‌شود، بتواند به‌راحتی موقعیت شما را تشخیص دهد و با شما ارتباط برقرار کند. میز کارتان باید به‌گونه‌ای نسبت به مختصات اتاقی که در آن هستید قرار بگیرد که همراه با ایجاد فضایی شخصی برای شما، امکان نظارت بر کار دیگر کارکنان را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: بازسازی دفاتر کار

توجه به مخاطب

به‌طورکلی مخاطبان و ارباب رجوع‌ها در یک محیط کاری، می‌توانند تأثیر زیادی در انتخاب دکوراسیون و چیدمان و طراحی آن محیط داشته باشند. همچنین توصیه می‌کنیم به نوع افرادی که به شما مراجعه می‌کنند و رده سنی و جنسیت آن‌ها توجه داشته و بعد به طراحی دکوراسیون دفتر کار خود بپردازید.

اهمیت نور در فضای کار

همان‌طور که میدانید نور محیط کار ازجمله فاکتورهایی است که می‌تواند تأثیر مستقیمی روی نحوه فعالیت و راندمان کار داشته باشد. سعی کنید از تأمین نور کافی در محیط‌های بسته اطمینان حاصل کنید. اگر دسترسی به نور طبیعی در اتاق‌ها امکان‌پذیر است، با قرار دادن پرده‌های کرکره‌ای می‌توانید استفاده از نور خورشید را به بهترین شکل مدیریت کنید. همچنین به جای استفاده از نورهای مستقیم فلوئور سنت، سعی کنید از نورهای غیرمستقیم و ملایم استفاده کنید تا از خستگی چشم کارکنان تا حد امکان بکاهید.

طراحی مدرن

سبک مدرن یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون منازل است که با جلوه ساده‌ای که در خانه به وجود می‌آورد، برای خانه‌های کوچک و مدرن امروزی بسیار مناسب می‌باشد. سادگی، کوتاه‌ترین و بهترین توصیف برای سبک مدرن می‌باشد. سادگی در این سبک به این معنی است که در طراحی فضای داخلی، از مبلمان و اثاثیه‌ای استفاده کنیم که دارای خطوط صاف و مستقیم هستند و در آن‌ها هیچ‌گونه خطوط منحنی و جزئیات غیرضروری استفاده نشده است.

همچنین در کنار طراحی ساده فضا و وسایل، از رنگ‌های خنثی در این سبک استفاده می‌شود تا سادگی فضای خانه را حفظ کند. ناگفته نماند که از دیگر ویژگی‌های اساسی این سبک، کاربردی بودن وسایل خانه می‌باشد. طبق این ویژگی، انتخاب و چیدمان مبلمان و دکوری‌ها باید هدفمند باشد و اگر ضرورتی در استفاده از آن‌ها نیست، باید کنارشان گذاشت. این کار باعث می‌شود تا در خانه، فضایی گرم، دل‌نشین، شیک و به‌دوراز هرگونه درهم‌ریختگی و تجمل ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: عایق‌کاری و اهمیت آن در ساختمان

عناصر طراحی مدرن

به‌طورکلی این نوع طراحی در هر فضایی با یکسری ویژگی‌ها همراه است که این مشخصه‌ها به شرح زیر می‌باشند.

طراحی دکوراسیون

شکل و فرم در طراحی داخلی مدرن

یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی مدرن، شکل یا همان فرم است. در سبک مدرن اغلب از اشکال هندسی ازجمله مربع و مستطیل و یا مکعب با زوایایی منحنی شکل استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در این نوع طراحی شکل‌های کروی و مدور نیز رایج می‌باشند؛ بنابراین در طراحی داخلی مدرن با کمترین میزان ممکن استفاده از عناصر پر زرق‌وبرق و با خطوط صاف جلوه ساده‌ای و کم‌رنگ خلق می‌شود.

مواد اولیه در طراحی داخلی مدرن

در این سبک از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود. چوب و پلاستیک ازجمله مواد اولیه پرکاربرد در این سبک هستند. برخی طراحان از روکش‌هایی استفاده می‌کنند تا الگوهای چوب طبیعی بر سادگی فضای اتاق تأثیر نگذارند اما گروهی دیگر با استفاده از عناصری که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند، تضادی چشمگیر با محصولات عصر صنعتی ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده از شیشه و فلزات را در این سبک نمی‌توان نادیده گرفت. شیشه یا فلز ممکن است برای قسمت‌های مختلفی از پایه میز گرفته تا بدنه لامپ، مورد استفاده قرار گیرند.

مبلمان سبک مدرن

جالب است بدانید که مبلمان مدرن اغلب پایه‌های ظریفی دارند یا کلاً پایه ندارند. همچنین فرم‌ها اکثراً اشکال خالص هندسی مثل مکعبی هستند، رنگ‌های خنثی و بدون تزیینات و در ساده‌ترین و عملکردی‌ترین حالت خودشان طراحی‌شده‌اند. جای تأکید دارد که اصولاً رنگ‌بندی‌های مبلمان‌های سبک مدرن مات و یا سفید است.

بیشتر بخوانید: اجرای دکوراسیون داخلی و اصول آن

کف، دیوارها و سقف در سبک مدرن

به‌طور کلی برای کف‌پوش در این سبک اغلب از چوب، بامبو، سرامیک و لینولئوم استفاده می‌شود. همچنین برای دیوارها به‌ندرت از کاغذدیواری استفاده می‌شود و برای جان بخشیدن به دکور آن از چوب، سنگ، فلز یا شیشه بهره می‌برند. سقف‌ها در طراحی داخلی مدرن اغلب مسطح یا زاویه‌دار بوده و معمولاً از چوب و فلز در آن برای اضافه کردن جلوه‌ای روستیک یا صنعتی به آن استفاده می‌شود.

فرش و کف‌پوش

قالی‌های مورداستفاده اغلب تک‌رنگ هستند و پرزهایی کوتاه تا بلند دارند. البته لازم به ذکر است که به‌ندرت طراحان از یک قالی شرقی طرح دار نیز در یک سبک مدرن استفاده کرده و به ترکیب سبک‌ها می‌پردازند.

پیوند با طبیعت

سبک‌های مدرن بر روی ارتباط ساختمان با فضای بیرون تأکید دارند، ازاین‌رو اصولاً از وسایل و تجهیزاتی که دوستدار محیط‌زیست هستند در این ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در کل ساختمان مدرن پیوندی عمیق با طبیعت برقرار می‌کند و با بهینه‌سازی مصرف انرژی و رعایت اصول ویژه نقش مؤثری در کاهش آلودگی خواهند داشت.

جمع‌بندی

همان‌طور که در طول این مقاله مطالعه کردید سعی و تلاش ما در این مطلب بر جمع‌آوری یکسری از اطلاعات مهم در باب آشنایی با اهمیت طراحی ساختمان و شناخت طراحی مدرن بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد. درواقع هدف ما در مجموعه طاقتی ارائه خدمات قابل قبول در کنار آگاهی بخشی جامع و کاربردی است که امیدواریم به این مهم نائل شده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 3 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶