آب بندی

احتمالاً شما هم به‌خوبی میدانید که نم و رطوبت نشتی از سقف و یا دیواره‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان چقدر می‌تواند دردسرساز باشد. نم و رطوبت موجود در خانه می‌تواند باگذشت زمان دیواره‌ها را فرسوده کرده و هزینه‌های زیادی را برای صاحبان آن‌ها به همراه بیاورد. راه‌حل اما ساده است! آب‌بندی بخش‌های مختلف در ساختمان که احتمال نفوذ رطوبت و آب در آن‌ها وجود دارد، کمک می‌کند تا از آسیب جدی به ساختمان جلوگیری شود و عمر مفید سازه بالاتر رود. دراین‌بین مسلماً شناخت شرکت‌ها و مجموعه‌های خدمات آب‌بندی معتبر می‌تواند در پیاده‌سازی این فرایند بسیار مفید واقع گردد و خدمات رضایت بخشی را به شما ارائه دهند؛ بنابراین افتخار داریم که اعلام کنیم مجموعه طاقتی می‌تواند در دسته شرکت‌های معتبر جا گیرد و به شما کمک شایانی درزمینهی یک آب‌بندی بهینه کند. حال با توجه به این مقدمه با گروه فنی و مهندسی طاقتی همراه باشید تا از انواع آب‌بندی شناخت بیشتری پیدا کنید.

آب‌بندی سازه‌ها

همان‌طور که میدانید اغلب ساختمان‌ها و سازه‌ها دارای ذات نفوذپذیری می‌باشند. چراکه ماهیت نفوذپذیری آن‌ها به دلیل حفره‌ها و شکاف‌هایی است که در دل مصالح سازنده آن وجود دارد. درواقع این ذات تخلخل پذیر سازه‌ها می‌باشد که آن‌ها را برای انجام آب‌بندی ضروری می‌کند. مصالح مختلف زمانی که در سازه‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند در معرض مختلف مواد شیمیایی و مخربی هستند که به آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. این آسیب‌ها در طول عمر ساختمان‌ها تأثیر به سزایی گذاشته و آن را کاهش می‌دهند؛ بنابراین چاره کار ایجاد یک پوشش محافظ برای سازه‌ها است که در طول گذر زمان از آن‌ها مراقبت کرده و از نفوذ مواد مضر به داخل محفظه‌ی آن جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: آب‌بندی سازه

آب‌بندی بتن

آب‌بندی بتن یکی از موارد مهمی است که در سازه‌های بتنی در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب یا مواد شیمیایی بسیار اهمیت دارد. پوشش آب‌بندی بتن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در قسمت‌های مختلف سازه از قبیل پی‌ها، دال‌ها، پانل‌های پیش‌ساخته، تجهیزات آبی، زیرساخت‌های شهری و غیره است؛ اما به علت اجزا تشکیل‌دهنده آن (سنگ‌دانه، ماسه، سیمان و آب) بتن معمولاً در مقابل نفوذ آب و مواد شیمیایی بسیار آسیب‌پذیر است؛ بنابراین یکی از مواردی که در سازه‌های بتنی در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب یا مواد شیمیایی بسیار اهمیت دارد، آب‌بندی سازه‌های بتنی و آب‌بندی بتن است.

آب بندی

روش‌های آب‌بندی بتن

به‌طورکلی روش‌های متعددی برای آب‌بندی بتن ارائه‌شده است که هر یک مستلزم وجود محصولی خاص است؛ بنابراین آب‌بندی بتن را می‌توان به روش‌های زیر تقسیم نمود:

آب‌بندی پس از ساخت

در این حالت از پوشش‌های ثانویه بر روی سطح اولیه بتن و یا روش‌های تزریقی مورداستفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که در این موارد باید به شرایط عمل‌آوری، مدت‌زمان انجام آب‌بندی، فشار و جهت آبی که با بتن در تماس است و هم‌چنین کیفیت شیمیایی و اسیدی آب توجه شود و سپس بهترین روش متناسب با شرایط کار انتخاب شود.

آب‌بندی در حین ساخت

در این حالت هر دو مورد آب‌بندی جسم بتن و آب‌بندی ترک‌ها و درزهای ایجادشده در بتن باید انجام شوند. درنتیجه ممکن است تغییراتی در طرح اختلاط و اسلامپ ایجاد شود و افزودنی‌هایی نیز به بتن اضافه گردد. همچنین لازم به ذکر است بعضی از روش‌ها در هر دو حالت بالا قابل‌استفاده می‌باشند.

اهمیت آب‌بندی بتن در تخلخل و نفوذپذیری بتن

همان‌طور که میدانید یکی از ویژگی‌های بارزی که بتن‌ها دارند تخلخل و نفوذپذیری آن‌ها می‌باشد، به‌طوری‌که می‌توان درصدی از حجم نهایی بتن را به تخلخل و نفوذپذیری بتن اختصاص داد. منظور از نفوذپذیری در بتن ارتباطی است که میان تخلخل‌ها وجود داشته و متخصصین می‌توانند به کمک آن‌ها میزان حرکت آب را در بتن تخمین زده و درصد آسیب‌پذیری بتن را تصور کنند.

معمولاً نفوذپذیری بتن واژه‌ای عام‌تر از کلمه تخلخل می‌باشد و در کارهای عمرانی پارامتری را برای میزان فشار آب در تخلخل‌ها یا همان ضریب نفوذپذیری در نظر گرفته‌اند که در میان مهندسین با عنوان ضریب دارسی معرفی‌شده است. ازاین‌رو هر چه ضریب دارسی در بتن پایین باشد میزان نفوذپذیری آب به درون بتن کمتر بوده و بتن دوام بالاتری را خواهد داشت لذا برای پایین آوردن هر چه بیشتر ضریب دارسی آب‌بندی بتن امری لازم و ضروری در ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخواتید: آشنایی با انواع آب بندی

آب‌بندی چاله آسانسور

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آب‌بندی ساختمان و یا به عبارتی یکی از حساس‌ترین قسمت‌های ساختمان که آب‌بندی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، آب‌بندی چاله آسانسور ساختمان می‌باشد. چراکه این بخش به‌عنوان قسمتی حیاتی در یک ساختمان به‌حساب می‌آید. چاله آسانسور همراه با تجهیزات بالابر در ارتباط است و وجود نم و آب در محیطِ چاله می‌تواند خطرآفرین باشد. از طرفی دیگر هرگونه رطوبت قابلیت این را نیز دارد که کارکرد آسانسور را با مشکل روبه‌رو کند.

انواع آب‌بندی چاله آسانسور

به‌طورکلی آب‌بندی چاله آسانسور با دو نوع از مواد موجود در بازار انجام می‌گردد که شامل:

۱. استفاده از مواد نفوذ گر

نوع اول مواد آب‌بند کننده چاله آسانسور نفوذ گرها می‌باشند، این محصول پایه سیمانی بوده و با داشتن میکرو ذرات فعال توانایی نفوذ در بتن را در مجاورت رطوبت دارد, به‌طوری‌که با آهک و سیمان‌های ترکیب نشده واکنش داده و تشکیل کریستال می‌دهد. در چنین فرایندی با ایجاد شبکه‌ای متراکم درون خلل و فرج بتن روزنه‌های آب بسته‌شده و سازه از درون آب‌بند می‌گردد، این روش بسیار مؤثر بوده و تقریباً اکثر چاله‌های آسانسور را می‌توان با این مواد و استفاده توأم از مواد آنی گیر آب‌بندی نمود، ضمن آنکه ترک‌های باضخامت تا یک میلی‌متر با این روش قابل آب‌بندی خواهند بود، اما ضعف عمده این مواد آن است که اگر کوچک‌ترین آلودگی در سطح وجود داشته باشد و یا بتن چاله آسانسور خیلی قدیمی باشد عملکرد این مواد در آب‌بندی بسیار کاهش میابد.

۲. استفاده از ماده آب‌بندی دوجزئی

به‌طورکلی آب‌بند کننده دوجزئی گزینه بسیار مناسبی برای آب‌بندی سطوح بتنی می‌باشد. چراکه این ماده، یک محصول پلیمری اصلاح‌شده است که بر پایه سیمان و سنگ‌دانه‌ها و رزین آکریلیک است، همچنین دارای قابلیت ارتجاعی، دوام و چسبندگی بسیار بالا می‌باشد. بنابراین می‌توان روش بهتری نسبت به مواد نفوذ گر جهت آب‌بندی چاله‌ها محسوب گردد. لازم به ذکر است که آب‌بند کننده دوجزئی به سهولت روی سطوح قابل‌اجرا می‌باشد.

آب بندی

آب‌بندی تونل

یکی از دغدغه‌ها قبل و بعد از ساخت تونل‌ها، نفوذ آب به داخل آن است. آب‌بندی تونل به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. این آب‌بندی می‌تواند در وجه بیرونی تونل و یا در وجه درونی آن انجام شود. به جداره بیرونی تونل وجه مثبت و به جداره درونی آن وجه منفی گفته می‌شود. معمولاً در صورت امکان آب‌بندی تونل از وجه مثبت صورت می‌گیرد مگر آن‌که وجه بیرونی در دسترس نباشد که در این صورت از طریق وجه منفی به‌وسیله‌ی تزریق مواد مختلفی همچون رزین و فوم، آب‌بندی صورت می‌گیرد.

آب‌بندی تونل به کمک تزریق فوم و رزین آب‌بندی

به‌طورکلی در این نوع سیستم مواد پلی اورتان یا پلی یورتان به داخل بتن تزریق می‌شود. جالب است بدانید که در سیستم فوم آب‌بندی مواد باید ابتدا با آب ترکیب شود، سپس تزریق انجام گیرد. همچنین از فوم آب‌بندی در محیط‌های مرطوب نیز می‌توان استفاده نمود. لازم به ذکر است که تزریق رزینی آب‌بندی نیز به همین صورت می‌باشد با این تفاوت که این ماده دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به فوم آب‌بندی دارد.

مزایای تزریق فوم آب‌بندی- تزریق رزین آب‌بندی به شرح زیر است:

  • عملکرد مناسب عایق
  • توانایی پوشش انواع درز و ترک‌ها به کمک تزریق فوم آب‌بندی- تزریق رزین آب‌بندی
  • سرعت‌بالا
  • دوام بالا
  • امکان اجرا در وجه مثبت و منفی بتن
  • جلوگیری از خوردگی فولاد

معایب تزریق فوم آب‌بندی- تزریق رزین آب‌بندی به شرح زیر است:

  • نیروی متخصص و ماهر
  • ماشین‌آلات پیچیده

آب‌بندی تزریقی

به‌طورکلی روش آب‌بندی تزریقی یکی از روش‌های محبوب در آب‌بندی می‌باشد. در این روش با دستگاه‌های مخصوص، مواد یک یا دوجزئی به قسمت‌هایی از سازه بتنی که دارای منافذ می‌باشد، تزریق می‌شود. این روش برای پوشاندن درزها و ترک‌ها نیز بسیار کاربرد دارد. همچنین لازم به ذکر است رزین‌ها در انواع مختلف وجود دارند که هر یک را می‌توان برای چسباندن ترک‌ها، چسباندن مجدد ترک‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده نمود.

به‌طور خلاصه مراحل آب‌بندی تزریقی به شرح زیر می‌باشد:

  • الگو گذاری و مشخص کردن محل سوراخ‌ها
  • سوراخ‌کاری محل‌های مشخص‌شده در مرحله قبل
  • نصب نیپل‌ها و پکرها
  • بتونه‌کاری و نصب الیاف FRP
  • انجام عملیات تزریق با پمپ تزریق

مزایای آب‌بندی با روش تزریقی

  • جلوگیری از ورود هرگونه مایعات به داخل بتن
  • امکان آب‌بندی در هر دو سمت سازه وجود دارد.
  • امکان آب‌بندی در قسمت‌هایی که دبی آب بالاست.
  • امکان آب‌بندی ترک‌های بتن که دارای اندازه‌های گوناگون هستند.
  • مقاومت در برابر آب و فشار معکوس آن
  • عمر این روش آب‌بندی نسبت به روش‌های دیگر بالاتر است.
  • سرعت‌بالای اجرای عملیات آب‌بندی در این روش
  • امکان آب‌بندی در سازه‌های در حال اجرا و محیط‌های دارای رطوبت

آب‌بندی پلیمری

آب‌بند پلیمری نوعی ماده آب‌بند کننده که بر پایه رزین‌های آکریلیک، سیمان، پودرهای معدنی و مواد افزودنی پلیمری تولیدشده و جهت آب‌بند نمودن و محافظ نمودن سطوح داخلی و خارجی به کار می‌رود.

طریقه اجرا آب‌بند پلیمری

  1. ابتدا سطح زیر کار باید تمیز، محکم، سالم و عاری از هرگونه ذرات سست، گردوغبار، رنگ، روغن، چربی، پرایمر یا پوشش‌های قدیمی باشد.
  2. سطح زیر کار را از قبل مرطوب کنید.
  3. تمام سطوح ناصاف و متخلخل توسط ماده ترمیم‌کننده بتن ویژه تسطیح گردد. درواقع ماهیچه‌ای با حداقل ابعاد 3×3 سانتیمتر با استفاده از ماده ترمیم‌کننده بتن ویژه باید بین درزهای کف و دیوار اجرا شود.
  4. جزء A را با جزء B با همزن برقی مخلوط‌کنید. طی این فرایند جزء B را به‌آرامی به جزء A اضافه نموده و عمل اختلاط را تا به دست آمدن محصولی همگن و یکنواخت ادامه دهید.
  5. ترکیب آماده‌شده را در دو نوبت با استفاده از قلم‌مو بر روی سطح اجرا نمایید. (لایه دوم پس از خشک شدن لایه اول به صورتی که دست به آن نچسبد) پس از خشک شدن لایه دوم به مدت 24 ساعت سطح کار را با آب اسپری نموده و مرطوب نگه‌دارید. لازم به ذکر است که ضخامت لایه نهایی با توجه به فشار آب و نوع کاربری باید بین 1 تا 2 میلی‌متر باشد.

نکته: از اجرا نمودن لایه ضخیم‌تر از 1 میلی‌متر در هر دست خودداری فرمایید!

بیشتر بخوانید: آب‌بندی چاله آسانسور و انواع روش‌های آن

آب‌بندی گود

به‌طورکلی برای تأمین پارکینگ سازه‌های مرتفع مانند برج‌ها لازم است گودبرداری عمیقی در زمین صورت گیرد. در هنگام گودبرداری با برخورد به سفره‌های آب زیرزمینی و خاک‌های اشباع زمینه نفوذ آب به درون گود فراهم می‌شود که با نفوذ آب به درون گود، آب‌بندی گودبرداری امری ضروری محسوب می‌گردد و روش‌های مختلفی جهت آب‌بندی آن استفاده می‌شود.

روش‌های آب‌بندی گودهای ساختمانی

۱. آب‌بندی غشایی با متریال ژئوسنتتیک

در این روش با استفاده از غشاهایی مانند ورق‌های جی سی ال بنتونیتی، ژئوممبران‌ها، ژئوتکستایل‌ها و ورق‌های دیمپلد یا شانه تخم‌مرغی که بین سازه و محیط اطراف آن قرار می‌گیرد، جلوی نفوذ آب به فضای زیرزمین گرفته می‌شود. درواقع برخی از این مصالح خاصیت هدایت‌کننده را در کنار خاصیت نفوذناپذیری دارند و سیالات را به‌سوی دیگر هدایت می‌کنند.

۲. آب‌بندی با المان بنایی یا سازه‌ای

طراحی و اجرای بتن آب‌بند (نفوذناپذیر) در فونداسیون سازه و دیوار حائل یک سازه یکی از روش‌های آب‌بندی سازه‌های زیرزمینی محسوب می‌شود. به‌طورکلی بتن آب‌بند یا نفوذناپذیر با اضافه کردن برخی متریال به مواد سازنده اصلی بتن در کارگاه یا شرکت بتن‌سازی انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که در تهیه بتن آب‌بند و نفوذناپذیر در درجه اول بتن باکیفیت همراه با دانه‌بندی مناسب اهمیت دارد.

آب‌بندی بتن واترپروف

به‌طورکلی، آب‌بندی و ضد آب کردن بتن باعث می‌شود که عمر مفید سازه بیشتر شود. به همین دلیل است که مهندسان و تولیدکنندگان، موادی تولید می‌کنند که باعث آب‌بندی بتن شود. یکی از مواد عالی برای آب‌بندی کردن سازه، واترپروف بتن است. واترپروف بتن در دودسته مایع و پودری در بازار موجود می‌باشد که هر یک را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

  • واترپروف پودری بتن

واترپروف بتن پودری بر پایه اسیدهای چرب و به‌صورت پودرهای میکرونیزه تولید می‌شود. مدل پودری به‌هیچ‌عنوان در مایعات حل نمی‌شود؛ درنتیجه از نفوذ مایعات به سازه جلوگیری می‌کند و بعد از خشک شدن، هیچ خلل و فرجی روی سازه بر جای نمی‌گذارد.

  • واترپروف بتن مایع

واترپروف بتن مایع، یکی از محصولاتی است که با ترکیب روان کننده‌ها و اسیدهای چرب غیر آلی تولید می‌شود. از نوع مایع برای آب‌بند کردن انواع بتن،‌ ملات بنایی و دوغاب کاری سازه استفاده می‌شود.
یکی از ویژگی‌های واترپروف مایع بتن این است که خیلی سریع در آب پخش می‌شود؛ درنتیجه، ذرات سیمان بهتر پخش و حل می‌شوند و سطح آزاد وسیع‌تری ایجاد خواهد شد. درنتیجه میزان آب مصرفی بتن کمتر می‌شود و بتن در برابر رطوبت نفوذناپذیر می‌شود.

کلام آخر

همان‌طور که در طول این مقاله جامع با طاقتی همراه بودید، هدف ما آشنایی کامل شما با انواع آب‌بندی در بخش‌های مختلف یک ساختمان و با استفاده از مواد آب‌بند مختلف بود که امیدواریم برای شما مفید واقع‌شده باشد. در پایان نیز باید یادآور شویم که کلیه خدمات مطالعه شده در زمینه آب‌بندی و عایق‌کاری توسط تیم حرفه‌ای طاقتی انجام می‌شود؛ بنابراین برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت طاقتی مراجعه و از خدماتی معتبر استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − نه =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶