عایق کاری و آب بندی نمای ساختمان | انواع آن

آب بندی

امروزه بحث آب‌بندی ساختمان و بخش‌های مختلف آن ازجمله مهم‌ترین موارد در ساخت یک سازه است. چراکه با آب‌بندی و عایق‌کاری مناسب بخش‌های مختلف می‌توان از امنیت سازه و عدم پوسیدگی و تخریب آن مطمئن شد. هرچند بحث آب‌بندی به‌عنوان یک رویه مهم در ساختمان‌سازی مطرح است اما باز هم افرادی هستند که به آن در هنگام ساخت ساختمان توجه نداشته و طبیعتاً خیلی زود به آن‌ها هزینه‌های بیشتری برای تعمیر و بازسازی بخش‌های مختلف تحمیل می‌شود. حال با توجه به این مقدمه با این مقاله از طاقتی همراه باشید تا با اهمیت آب‌بندی در بخش‌های مختلف بیشتر آشنا شوید.

عایق‌کاری رطوبتی چیست؟

همان‌طور که اطلاع دارید در عایق‌کاری رطوبتی این عایق ‌رطوبتی به‌وسیله نفوذ به بافت و لایه‌های زیرین مانع از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان شده و سطح را به‌صورت کامل آب‌بندی می‌کند. وزن عایق ‌رطوبتی بسیار سبک است به‌گونه‌ای که در فرآیند عایق‌کاری رطوبتی وزن کم این محصول هیچ‌گونه اضافه باری را به سازه وارد نمی‌کند. همچنین فشار آب زیادی در عایق ‌رطوبتی قابل‌تحمل است که به‌صورت کامل نیز غیرقابل اشتعال است. عایق ‌رطوبتی در انواع و ترکیبات مختلفی ساخته می‌شود که این ترکیبات موجود در عایق نقش مهمی در کیفیت آن ایفا می‌کنند.

آب‌بندی نما

همان‌طور که میدانید نمای ساختمان به‌مرورزمان و بعد از مدتی مستعد برخی درزها در ساختار آن می‌شود که موجب نفوذ آب به دیواره‌های داخل خانه می‌گردد، این مسئله بخصوص در نماهای سنگی مانند مرمریت و سنگ تراورتن که دارای درصد جذب آب بالایی می‌باشد بسیار جدی‌تر است. چراکه در موقع بارندگی آب را جذب نموده و مستقیماً به دیوار داخل هدایت می‌کند و باعث ایجاد رطوبت و نم بر روی دیوارهای خانه می‌شود؛ بنابراین به فرایند گرفتن این درزها و سایر بخش‌های تخریب‌شده در سطح نمای ساختمان آب‌بندی نما میگویند.

به‌طورمعمول عوامل مخرب سطح نما ناشی از برف و باران، گردوغبار، باد و نور شدید خورشید می‌باشد که در طول سال و در تمامی فصل‌های سال یک ساختمان با آن روبه‌رو است. بنابراین از آب‌بندی نما به‌منظور جلوگیری از رطوبت و نفوذ باران استفاده می‌شود. همچنین آب‌بندی نما مانع نفوذ گرما و همچنین سرما در فصل‌های مختلف سال به داخل ساختمان می‌گردد. از طرف دیگر می‌توان گفت که آب‌بندی نمای یک سازه مانع شوره‌زدگی نما می‌شود و نقش مهمی در نابودی آلودگی‌های یک سطح بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع آب بندی ساختمان

بهترین روش برای آب‌بندی نما

به‌طورکلی روش‌های زیادی برای عایق‌کاری و آب‌بندی نمای ساختمان وجود دارد که واترپروف نما یکی از کاراترین روش‌ها است. مهم نیست نمای ساختمان شما از چه مصالحی تشکیل‌شده باشد. نمای ساختمان شما از هر مصالحی ساخته‌شده باشد می‌توانید با واترپروف نما آن را آب‌بندی نمایید. واترپروف یا محافظ نما روی تمامی سطوح و مصالح به‌کاررفته برای نما مانند بتنی، گرانیت، آجری، سنگ‌های مصنوعی و … قابل‌اجرا می‌باشد. ویژگی مهم واترپروف نما این است که ضمن آب‌بندی نمای ساختمان، هیچ‌گونه براقیت یا پوششی روی نمای ساختمان ایجاد نمی‌کند. این ماده تا ۳ سانتی‌متر به درون سطح نفوذ کرده و تمامی درزهای سطحی را پر می‌نماید. واترپروف نما را می‌توان روی تمامی مصالح ساختمانی جدید و قدیم استفاده کرد و نمای ساختمان را در برابر نفوذ رطوبت و هوازدگی محافظت کرد. همچنین این ماده از شوره زدن، رشد کپک و قارچ و … بر روی نمای ساختمان جلوگیری می‌نماید.

آب‌بندی نمای سیمانی

به‌طورکلی برای آب‌بندی نماهای سیمانی و برای دیوارهای کناری آن از رزین اپوکسی که نما رو پوشش می‌دهد استفاده می‌کنند. باید خاطرنشان کرد که برای استفاده از رزین‌های اپوکسی و آب‌بندی نمای ساختمان مراحل زیرسازی باید به‌طور قابل قبولی انجام شود. منظور از زیرسازی تمیز کردن و شستشو دادن سطح موردنظر به‌طور کامل می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که در بعضی موارد حشرات به داخل ساختمان‌ها نفوذ می‌کنند و معمولاً از درز انقطاع ساختمان به وجود می‌آیند؛ بنابراین با رعایت موارد فوق می‌توان آب‌بندی مناسبی با رزین اپوکسی برای نماهای سیمانی داشت.

آب بندی

آب‌بندی نماهای بتنی و آجری

ما برای سطوح متخلخل، مانند بتن، آجر و مصالح بنایی، آب‌بندی نما با پلی یورتانی سیکا فلکس و سیکا هایفلکس را پیشنهاد می‌دهیم. ازجمله خواص این محصولات شامل:

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت بسیار خوب در برابر شرایط جوّی
  • بهترین عملکرد نسبت به قیمت
  • چسبندگی بسیار عالی

لازم به ذکر است که این نوع آب‌بندی دوام طولانی درزهای موجود در نمای ساختمان را تضمین می‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال ثبات و پایداری باشید و سیکا فلکس و سیکا هایفلکس انتخاب‌های مناسبی می‌باشند.

آب‌بندی بام

یکی از مشکلاتی که به‌خصوص در فصول سرد سال وجود دارد نفوذ نم و رطوبت ناشی از بارش برف و باران به داخل ساختمان است که بهترین کار برای جلوگیری از آن استفاده از روش‌های عایق‌کاری است که از گذشته شیوه‌های سنتی مانند قیر گونی و ایزوگام وجود داشته اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به گران بودن مواد نفتی و قیر استفاده از عایق‌های پیش‌ساخته نه‌تنها کیفیت بالاتری دارد بلکه به‌صرفه‌تر نیز است؛ بنابراین با توجه به این مسئله باید از انواع مختلف آب‌بند کننده و عایق‌بندی به‌منظور محافظت از بخش‌های مختلف سازه بخصوص بام استفاده کرد.

اهمیت و مزایای آب‌بندی پشت‌بام

باران و دلایل متعدد دیگر باعث نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان، سقف و دیوارها می‌شود که اگر این جریان به شکلی مداوم تکرار شود بعد از گذشت مدت‌زمانی کوتاه خسارات جبران‌ناپذیری به بنا وارد می‌شود؛ بنابراین انتخاب یک روش مناسب جهت آب‌بندی پشت‌بام و جلوگیری از تخریب و مشکلات آتی در ساختمان بسیار حیاتی و مهم می‌باشد.

بهترین عایق رطوبتی پشت‌بام

عایق رطوبتی پشت‌بام ایزوپل یک نوع عایق بسیار بادوام است که منطبق بر آخرین تکنولوژی روز دنیا است و سطوح مختلف پشت‌بام را به‌صورت یکپارچه آب‌بندی کرده و درعین‌حال ترمیم راحتی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: آب‌بندی سازه

انواع روش‌های آب‌بندی پشت‌بام

استفاده از قیر و گونی روشی متداول برای عایق‌کاری پشت‌بام در ساختمان‌های مختلف بوده است، در قسمت‌های مختلفی از شهرهای ایران شرایط ایجاب می‌کرد که از عایق‌های رطوبتی قیر و گونی استفاده شود اما امروزه با پیشرفت علم روش‌های جدیدی برای آب‌بندی پشت‌بام و ساختمان شکل‌گرفته است. در ادامه این محتوا به هرکدام از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. عایق‌کاری پلیمری

یکی از روش‌های آب‌بندی پشت‌بام استفاده از عایق پلیمری یا آب‌بند پلیمری است، عایق‌های پلیمری روش مناسبی برای آب‌بندی پشت‌بام هستند و ضد آب و ضد حرارت بودن از ویژگی‌های این نوع از عایق رطوبتی است.

۲. عایق پشم‌شیشه

عایق پشم‌شیشه در موارد مختلفی کاربرد دارد و برای آب‌بندی پشت‌بام هم استفاده می‌شود، همچنین این محصول در برابر آتش مقاوم بوده و یکی از ویژگی‌های آن نصب آسان است.

آب بندی

۳. عایق پشم سنگ

از دیگر روش‌های آب‌بندی پشت‌بام استفاده از عایق پشم سنگ است؛ این عایق ترکیبی از سنگی به نام بازالت یا سنگ آذرین و پشم‌شیشه متراکم است و تراکم آن نسبت به پشم‌شیشه بسیار بیشتر است، همچنین میزان مقاومت عایق پشم سنگ در برابر حرارت و آتش از پشم‌شیشه بالاتر است. عایق پشم سنگ از مقاومت گرمایی زیادی برخوردار است، پشم سنگ همچنین عایق مناسبی در برابر صداست.

۴. عایق رطوبتی قیر و گونی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های آب‌بندی پشت‌بام عایق رطوبتی قیر و گونی است که ویژگی آن خاصیت چسبندگی است و به‌خوبی می‌تواند از پشت‌بام در برابر آب و رطوبت محافظت کند. به این نکته نیز باید توجه شود در مناطق مختلف استفاده از عایق قیر و گونی متفاوت است به‌عنوان‌مثال در شهرهای سردسیر عایق‌های قیر و گونی باید به‌گونه‌ای استفاده شوند که به دلیل سرمای شدید آسیب نبیند.

۵. آب‌بندی پشت‌بام با ایزوگام

عایق رطوبتی ایزوگام در بسیاری از شهرهای ایران کاربرد فراوانی دارد؛ این عایق نیز مانند قیر و گونی توسط آتش و حرارت نصب می‌شود اما فرایند نصب آن نسبت به عایق قیر و گونی آسان‌تر است.

آب‌بندی چاله آسانسور

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که به بحث آب‌بندی آن توجه ویژه شود آب‌بندی چاله آسانسور می‌باشد. به‌طورکلی بخشی از تأسیسات برقی آسانسور در داخل چاله آسانسور تعبیه‌شده است و برق همواره در مجاورت با آب بسیار خطرناک می‌باشد. بخصوص اینکه اتصال کوتاه در هر یک از بخش‌ها و سنسورهای آسانسور ممکن است منجر به اختلال جدی در کارکرد آسانسور شده و علاوه بر خرابی آسانسورها، منجر به اتفاقات جبران‌ناپذیری شود. همچنین زنگ‌زدگی اتصالات و عناصر فلزی آسانسور بخصوص رول بولت‌های اتصال قطعات ممکن است در درازمدت باعث ضعف در اتصالات و متعاقباً ضعف در عملکرد آسانسور گردد. به همین دلیل پرواضح است که آب‌بندی چاله آسانسور باید به‌صورت جدی موردتوجه تکنسین‌های ساخت و مجریان آب‌بندی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: آب‌بندی چاله آسانسور و انواع روش‌های آن

روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور

پروسه آب‌بندی در زیرزمین و طبقات منفی ساختمان همیشه بسیار حساس‌تر از سایر نقاط بوده و هست. به همین دلیل آب‌بندی این نقاط نیز نیازمند استفاده از روش‌های اصولی و ابزارهایی باکیفیت است. برای این کار سه روش آب‌بندی مکمل وجود دارد:

  • استفاده از ژئوسنتتیک ها
  • اجرای بتن آب‌بند
  • اجرای پوشش آب‌بندی از داخل

سه روش یادشده، ازجمله بهترین روش‌های آب‌بندی این بخش از ساختمان است که در ادامه به هر یک از مراحل یادشده می‌پردازیم.

آب بندی چاله آسانسور

۱. استفاده از ژئوسنتتیک‌ها

مصالح ژئوسنتتیک به پوشش‌های عایقی یا ورق‌هایی گفته می‌شود که بین بستر و مقطع بتن‌ریزی قرار می‌گیرند تا از نفوذ آب به داخل باکس بتنی جلوگیری نمایند. جالب است بدانید که این نوع پوشش‌ها خود دارای انواع متفاوتی می‌باشند که به‌صورت لایه‌ای در کنار یکدیگر قرارگرفته و کار عایق‌بندی بتن را به‌خوبی انجام می‌دهند.

۲. اجرای بتن آب‌بند

در این روش به‌جای قرار دادن ورق عایقی ما بین لایه‌های بتن از بتن‌های خاصی با خاصیت عایقی استفاده می‌شود. به‌طورکلی ساخت و اجرای بتن آب‌بند یکی از روش‌های مؤثر در آب‌بندی می‌باشد که نیازمند رعایت طرح اختلاط خاص می‌باشد. همچنین بخش دیگر اجرای بتن آب‌بند استفاده از آب‌بند کننده‌های فیزیکی یا واتر استاپ می‌باشد. واتر استاپها ازلحاظ ساختاری به سه نوع بنتونیتی، هیدروفیلی و پی‌وی‌سی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از این واتر استاپ‌ها در شرایط و جایگاه خاص خود بایستی مورداستفاده قرار گیرند.

۳. اجرای پوشش آب‌بندی از داخل

از این روش به‌عنوان پرکاربردترین روش آب‌بندی چاله آسانسور می‌توان نام برد. در این روش با استفاده از پوشش‌های نفوذ گر کریستال شونده پودری یا پوشش‌های پایه معدنی پلیمری مخصوص پروسه آب‌بندی انجام می‌گیرد. تجربه نشان داده است، آب‌بند کننده‌های پایه معدنی اصلاح‌شده با پلیمر به دلیل سازگاری بالایی که با بتن زیرین دارند، مناسب‌ترین نوع برای این کار می‌باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع آب بندی

آب‌بندی پارکینگ

به‌طورکلی رطوبتی که به دنبال شستشو و بارش برف و باران در خانه‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند بر دیوار قسمت‌های مختلف خانه مانند پارکینگ، نمای بیرونی خانه و بخش‌های دیگر تأثیر گذاشته و موجب نم دادن و پوسته‌شدن رنگ دیوار شود که باگذشت زمان طول عمر مصالح را کاهش داده و به فرسودگی سریع‌تر سازه منجر می‌شود.

عایق ‌رطوبتی درواقع یک پوشش جایگزین برای انواع عایق ‌رطوبتی سنتی مانند قیر گونی، ایزوگام و قیر گونی و کاه‌گل است که عمدتاً در مناطقی انجام می‌شد که رطوبت زیادی در آنجا وجود داشت و کمک می‌کند تا نم و رطوبت به فضای داخلی ساختمان ازجمله پارکینگ نفوذ پیدا نکند؛ به‌عبارت‌دیگر عایق ‌رطوبتی دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انبساط و انقباض مصالح در یک سازه است که به‌راحتی نیز اجرا و ترمیم می‌شود.

از چه عایقی جهت آب‌بندی پارکینگ می‌توان استفاده کرد؟

به‌طورکلی پوشش عایق ‌رطوبتی پودری بر پایه سیمان، پلیمر و افزودنی‌های ویژه که بافت نرم و کاملاً انعطاف‌پذیری دارند ساخته‌شده که به‌منظور جلوگیری از نفوذ آب و استفاده به‌عنوان لایه نهایی عایق‌بندی به کار می‌رود. از عایق ‌رطوبتی پودری برای پوشش دهی نهایی و آب‌بندی اماکن مرطوب و نمدار ازجمله دیواره و سقف سالن‌های استخر، پارکینگ‌ها، تونل‌ها و… نیز استفاده می‌شود. این نوع عایق سرعت اجرای بالایی داشته و به‌راحتی بر روی سیمان، گچ، سنگ، آجر، فلز و لوله پلیکا اجرا می‌شود

آب‌بندی انواع پروژه‌ها با طاقتی

گروه مهندسین طاقتی باهدف اجرای خدمات تخصصی آب‌بندی آماده خدمت‌رسانی در زمینه‌های آب‌بندی تونل، چاله آسانسور، مخازن بتنی، انواع کف‌پوش‌های صنعتی، پوشش‌های ضد خوردگی، نسل جدید پوشش‌های آب‌بند و عایق‌های رطوبتی جدید است. این گروه با استفاده از تجربه و دانش شرکت‌های فعال در کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و واردات مواد پلیمری و پلی یورتان توانست گام بزرگی را در پیشرفت صنعت عایق به ارمغان بیاورد، بنابراین این گروه می‌تواند یک انتخاب مناسب در زمینه پروژه‌های آب‌بندی باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که در طول این مقاله از طاقتی مطالعه کردید، آب‌بندی در ساختمان یکی از نکات مهم و قابل‌توجه است که اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم شاهد خسارات جبران‌ناپذیری خواهیم بود. درواقع میزان مقاومت مصالح آب‌بندی مهم‌ترین اصل در آب‌بندی بخش‌های مختلف یک سازه است و هر چه میزان این مقاومت بالاتر باشد اطمینان خاطر شما از نفوذ آب و رطوبت بیشتر می‌شود، همچنین توصیه می‌کنیم که در هنگام دریافت خدمات آب‌بندی به سازگاری عایق با محیط‌زیست نیز توجه داشته باشید. در پایان امیدواریم که مقاله پیش رو مفید واقع‌شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 19 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶