س

بازسازی و نوسازی خانه می‌تواند یکی از راهکارهای بسیار جذاب برای یک تغییر و تحول اساس چه در فضای داخلی شما و چه برای حس و حال روحی شما محسوب شود؛ اما در همین راستا آشنایی با اصول و قوانین انجام این کار می‌تواند نقش بسیار مهم و ضروری‌ در پیاده‌سازی بهتر این عملیات بازی کند. چراکه افزایش دانش و آشنایی با قوانین بازسازی می‌تواند رویه کار شما را راحت‌تر و اصولی‌تر پیش ببرد؛ بنابراین در این بخش از سری مقالات گروه مهندسین طاقتی نوشتاری در حوزه‌ی آشنایی با بازسازی منازل و اصول آن خدمت شما عزیزان آماده کرده‌ایم که امیدواریم مفید واقع گردد.

بازسازی چیست؟

همان‌طور که میدانید برای اینکه از هر چیزی بخصوص مسئله بازسازی درک بهتری پیدا کنید، نیاز است تا در ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید. به‌طورکلی بازسازی مترادف کلمه مرمت بوده و معنی آن شامل شخص یا گروهی که بر روی یک بنا فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند تا بتوانند عمر آن را افزایش دهند، می‌شود؛ اما در همین راستا ممکن است در باب تعریف و تفاوت نوسازی و بازسازی نیز سؤال شود که می‌تواند اشاره کرد که:

درواقع بازسازی انجام فعالیت‌هایی به‌منظور حفظ و ماندگاری یک سازه فرسوده و قدیمی از تخریب و نابودی است. بازسازی ساختمان به‌منظور ایجاد تغییر هر چیزی در یک بنا است که احتیاج به تعمیر و بازآفرینی دارد. درعین‌حال نوسازی به معنای از نو کردن بوده و به مجموعه اقداماتی که در راستای تبدیل یک ساختمان قدیمی به ساختمانی نو صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که در انجام امر نوسازی بیشترین فعالیت به ترمیم بخش‌های داخلی ساختمان مربوط بوده و غالباً همراه با مواردی نظیر نصب کاغذدیواری، سقف کاذب و مواردی از این قبیل می‌باشد.

بیشتر بخوانید: عایق‌کاری و اهمیت آن در ساختمان

اصول بازسازی ساختمان چست؟

به‌طورکلی اصول بازسازی ساختمان به‌منظور ایجاد تغییرات برای تنوع، تعمیر یا مرمت بنا و انجام مجموعه اقداماتی برای حفظ آن صورت می‌گیرد که این اصول معمولاً با قوانین و اصول مهمی نیز همراه می‌باشد که شامل اجرای کامل قوانین بازسازی ساختمان است. چراکه این قوانین اصولاً شامل انجام هر فرآیندی بر اساس اصول بازسازی ساختمان و بر طبق قوانین موجود آن است که این قوانین از پیش تعیین‌شده می‌باشند. به‌طورکلی افراد اگر می‌خواهند مشمول جریمه یا تخریب محل بازسازی‌شده نشوند موظف‌اند تا این قوانین را به‌صورت کامل رعایت کنند. درواقع برای اجرای هر یک از اعمال زیر نیاز به دریافت مجوز از شهرداری و رعایت اصول و قوانین خاص خود است.

  • اصول جابجایی بخش‌هایی از ساختمان

به‌طورکلی هرگونه تخریب دیوارها و تیغه‌های داخلی که بار ساختمان بر آن‌ها سوار است و در صورت تخریب باعث کاهش پایداری ساختمان می‌شود نیاز به دریافت مجوز دارد. همچنین جابجایی دیوارهای پارکینگ زمانی که منجر به از بین رفتن بخشی از فضای پارکینگ شود، مشمول این امر می‌شود.

لازم به ذکر است که جابه‌جا کردن بخش‌هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است؛ بنابراین برای بازسازی ساختمان در مرحله‌ اول باید نقشه کامل و جامعی از ساختمان و شکل بنای خود داشته باشید و در این نقشه باید تمامی اجزا و لوازم موجود ساختمانی، مشخصات کامل ساختمان، تعیین کاربری ساختمان و مصالح بنا، استاندارد قطعات، خدمات فنی، مشخصات تأسیساتی بنا و خصوصیات ساختاری ساختمان را ارائه نمایید. درواقع شما موظف هستید شرایط ساختمان و جزئیات مربوط به هر بخش از بنای خود را به‌طور کامل مشخص کنید.

بازسازی

آشنایی با مراحل بازسازی ساختمان

اولویت‌بندی مراحل بازسازی ساختمان قطعاً امری مهم برای برنامه‌ریزی ساختمان است. درواقع مراحل بازسازی یک ساختمان را می‌توان به سه مرحله کلی تخریب، ساخت و طراحی داخلی تقسیم کرد که هرکدام دارای زیرمجموعه فعالیت‌های مختص به خود می‌باشند. درواقع ابتدا باید نقشه کلی ساختمان و مواردی که قصد بازسازی آن را دارید به‌طور کامل و واضح مشخص کرده و در مورد مصالح و هزینه‌های مربوطه بررسی‌های لازم صورت گیرد.

۱. اصول بازسازی ساختمان در مرحله تخریب

مرحله تخریب مختص قسمت‌هایی از بنا است که قصد دارید در آن‌ها تغییرات کلی انجام دهید. شما در این مرحله دیوارها و قسمت‌هایی از خانه را که می‌خواهید برداشته شود و یا قسمت‌هایی از ساختمان که نیاز به حذف آن را دارید با مشورت شرکت‌های ساختمانی و مهندسین ساختمانی حذف می‌کنید. به یاد داشته باشید که در حذف دیوارها توجه به نوع بنا و نقش دیوار در تحمل بار ساختمان ضروری است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید تا احیاناً به بنا آسیبی وارد نشود.

۲. اصول بازسازی ساختمان در مرحله ساخت

به‌طورکلی ازجمله اصلی‌ترین مراحل در انجام بازسازی یک ساختمان مرحله ساخت آن است که تمام نقاطی که در آن‌ها تخریب انجام‌شده و قصد تغییر وجود دارد مورد ساخت‌وساز مجدد قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که بازسازی اصلی و زیرساختی یک سازه مانند انجام تغییراتی در تیر و ستون و دیوارهای اصلی با نظر مهندسین برای رفع نواقص و استحکام سازی بیشتر است. همچنین اصول بازسازی می‌تواند شامل بازسازی فرعی باشد که این رویه شامل ساخت و انجام تغییرات در سرویس‌های دستشویی و حمام، اتاق‌ها و سایر نقاط ساختمان به‌غیراز قسمت اصلی سازه است. همچنین لازم به ذکر است که موارد دیگری نیز شامل بازسازی‌های فرعی می‌شود که شامل:

  • تعویض لوله‌کشی آب سرد و گرم مصرفی و برق‌کشی مجدد نسبت به نقشه جدید
  • اجرای سیمان‌کاری و ایزولاسیون پس از خشک شدن سیمان‌کاری سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه
  • اجرای سیم‌کشی برق طبق نقشه‌های جدید

۳. اصول بازسازی ساختمان در طراحی داخلی

مرحله‌ آخر در بازسازی یک ساختمان طراحی داخلی و انجام امور مربوط به تزئین و زیباسازی داخلی و یا نماسازی ساختمان است. به‌طورکلی تمامی فرایندهای طراحی داخلی شامل گچ کاری و سقف کاذب، نصب کلید و پریزهای ساختمان و تزئینات مربوط به نورپردازی، اجرای دیوار پوش یا کاغذدیواری، رنگ کردن دیوار و سقف، اجرای قرنیز، کف سازی، اجرای کاغذدیواری و پارکت، اجرای سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک، ساخت کمدهای دیواری و کابینت‌ها، نصب شیرآلات، سینک و کاسه روشویی و نصب درب‌های داخلی ساختمان و بسیاری از موارد مربوط به زیبایی فضا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی ساختمان مسکونی

روش‌های بازسازی ساختمان

به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای بازسازی ساختمان‌ها وجود دارد که در ادامه این مقاله از طاقتی به معرفی انواع مختلفی از این روش‌ها می‌پردازیم که شامل:

۱. اصول بازسازی ساختمان حفاظتی

در روش بازسازی ساختمان حفاظتی به بازسازی و حفاظت کلی از ساختمان شما پرداخته می‌شود. اصول بازسازی و حفاظت کلی از ساختمان و کلیات یک بنا معمولاً شامل مطالعه کاملی بر روی تمام ویژگی‌های یک ساختمان و مصالح آن است تا بتوان مراحل بازسازی را صحیح و کامل انجام داد.

۲. اصول بازسازی ساختمان سبکی

روش بازسازی سبک شامل جایگزین نمودن تکه‌های جدید به‌جای تکه‌های فرسوده قبلی است، اما به‌گونه‌ای که بیشترین شباهت را به نمای ابتدایی ساختمان داشته باشد. این روش بازسازی اغلب برای بنا‌های تاریخی فرسوده استفاده می‌شود که در آن‌ها علاقه‌مند به حفظ هارمونی و سبک قبلی سازه هستیم. لازم به ذکر است که در این روش باید حتی‌الامکان کمترین تغییر بر روی ساختمان انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: طراحی ساختمان و اهمیت آن

آشنایی با بازسازی بخش‌های مختلف یک بنا

هر بخشی از یک ساختمان با توجه به چیدمان و کاربری که دارد معمولاً دارای اصول بازسازی مشخصی برای هر بخش می‌باشد. درواقع مسلماً اصول بازسازی آشپزخانه با بخش نشیمن منزل شما متفاوت است؛ بنابراین در این بخش به معرفی اصول هر قسمت از یک خانه می‌پردازیم.

  • بازسازی فضای داخلی خانه

به‌طورکلی بخش‌های مختلف یک خانه می‌توانند موردبازسازی قرار بگیرند که شامل مواردی در نوسازی آشپزخانه شامل: تعویض کابینت‌ها، تخریب دیوارها، تخریب آرک‌های قدیمی و رابیتس‌بندی کاری‌ است. لازم به ذکر است که بازسازی آشپزخانه نیز اغلب بازسازی پرهزینه‌ای است. از طرف دیگر نوسازی فضای داخلی خانه نیز می‌تواند شامل جابه‌جایی لوله‌کشی، کف سازی و پارکت کاری، تعویض پرده‌ها و کاغذدیواری و بسیاری از موارد دیگر می‌باشد.

  • اعمال تغییرات در پوشش کف و دیوار

این تغییرات از بیشترین و درعین‌حال راحت‌ترین تغییراتی است که در طی بازسازی خانه‌های قدیمی انجام می‌شود و برای انجام آن می‌توان از گزینه‌های متعددی مانند پنل‌های دکوراتیو سه‌بعدی، پوستر سه‌بعدی، دیوار پوش‌های متنوع، سنگ دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و انواع کاغذدیواری و حتی رنگ‌آمیزی مجدد خانه و بسیاری از گزینه‌های دیگر استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که در زمینه کف‌پوش نیز گزینه‌های سرامیک، پارکت، لمینت، انواع کف‌پوش‌های سه‌بعدی، کف‌پوش‌های پلاستیکی، موکت و غیره قابل‌استفاده می‌باشند.

  • بازسازی آشپزخانه

عمدتاً بازسازی آشپزخانه به‌منظور اوپن کردن و یا کاشی‌کاری محیط صورت می‌گیرد که احتمالاً بحث تغییر در دکوراسیون داخل آن مانند کابینت‌ها را نیز به همراه دارد. به‌طورکلی مواردی که در نوسازی آشپزخانه اغلب انجام می‌شود شامل: تعویض کابینت‌ها، تخریب دیوارها، تخریب آرک‌های قدیمی و رابیتس‌بندی کاری‌، نوسازی و یا حتی در صورت لزوم جابه‌جایی لوله‌کشی، کف سازی، کاشی بین کابینتی، پرده و بسیاری موارد دیگر است که به دلیل عملیات مختلف اغلب بازسازی پرهزینه‌ای نیز خواهد داشت.

  • بازسازی اتاق‌ها

به‌طورکلی در بازسازی اتاق‌ها نیز سه گزینه اصلی نیاز به تغییر اساسی پیدا می‌کنند که دیوارها، کف یا کمدها را شامل می‌شود. درواقع می‌توان از انواع کف‌پوش و یا تغییر موکت در راستای بازسازی اتاق‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان سقف را کناف کاری کرده و کمدها را با نوع جدیدتر آن تعویض نمود. لازم به پیشنهاد است که تغییر لوسترها نیز می‌تواند جلوه خاصی را به فضای خانه شما ببخشد.

بازسازی

مروری بر مراحل بازسازی یک سازه

به‌طورکلی مراحلی که باید در بازسازی ساختمان انجام شود را می‌توان به‌صورت موردی شامل موارد زیر دانست:

  • ارائه یک طرح پیشنهادی توسط طراح برای بازسازی ساختمانی ک و بازسازی نمای ساختمان موردنظر متناسب با درخواست‌های کارفرماها
  • به توافق رسیدن در رابطه با طرح موردنظر و انجام هماهنگی‌های لازم با کارفرما برای ارائه برنامه زمان‌بندی توسط پیمانکار به کارفرما و درنهایت دریافت پیش‌پرداخت برای شروع فرآیند بازسازی بنا
  • درصورتی‌که نیاز به ایجاد تغییر در نمای ساختمان دارید باید نمای ساختمان را با توجه به اصول ایمنی ساخت‌وساز تخریب نمایید.
  • برچیدن شیرآلات، کابینت و وسایل ساختمان و قطع گاز محل بازسازی از فلکه اصلی توسط کارگران متخصص امر
  • تخریب دیوارها، کف ساختمان و سرویس‌های بهداشتی
  • تعویض لوله‌کشی آب سرد و گرم مصرفی و برق‌کشی مجدد نسبت به نقشه جدید
  • اجرای سیم‌کشی برق طبق نقشه‌ی تعریف‌شده
  • اجرای سیمان‌کاری سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه
  • تعویض و نصب چهارچوب درب‌ها، کمد دیواری و پنجره جدید و نصب شیشه پنجره‌ها
  • اجرای رابیتس‌بندی برای سقف جدید و گچ کاری
  • اجرای کف‌ سازی، کاشی‌کاری و سرامیک کاری ساختمان
  • نماسازی ساختمان
  • اجرای نقاشی ساختمان
  • نصب کابینت آشپزخانه و سقف کاذب حمام و دستشویی
  • نصب کلید و پریزهای ساختمان به همراه تزئینات نورپردازی
  • اجرای کاغذدیواری و پارکت و سرامیک بین کابینتی
  • نصب شیرآلات، سینک و سایر بخش‌های لازم
  • نصب درب‌های داخلی و خارجی ساختمان مطابق با طراحی موردنظر
  • نظافت کلی ساختمان

برآورد هزینه‌های بازسازی ساختمان

به‌منظور برآورد هزینه بازسازی خانه قدیمی از هزینه‌های دیگری که باید انجام دهید باید مطمئن شوید که پس‌ازآن به سراغ تهیه یک لیست جامع از قسمت‌هایی که می‌خواهید بازسازی خانه را در آن انجام دهید بروید. درواقع باید هرکدام از قسمت‌هایی که برای بازسازی نیاز است را تعیین نمایید. البته در مرحله برآورد هزینه بازسازی خانه‌ها قدیمی نباید فراموش کرد که مشورت گرفتن از کارشناسان و متخصصین امر در زمینه بازسازی خانه‌های فرسوده بسیار ضرورت است؛ بنابراین به‌طورکلی هزینه‌های بازسازی خانه‌های فرسوده در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه خرید مصالح موردنیاز جهت بازسازی
  • هزینه تعمیرات بخش‌های مختلف
  • هزینه حمل‌ونقل زباله‌های ساختمانی
  • هزینه تغییر دکوراسیون در صورت نیاز
  • هزینه مجریان، پیمانکاران، کارگران و نیروهای حضور یافته در پروژه بازسازی و مرمت

سخن پایانی

همان‌طور که در مطالعه این مقاله از طاقتی متوجه شدید اجرای بازسازی و مرمت یک بنا باید با توجه به اصول مهم امر بازسازی و همراه با اجرای قوانین خاص آن طی مراحل کاملاً منظم صورت بگیرد تا بتوان یک بازسازی منسجم و کامل را شاهد بود. همچنین در پایان نیز از همراهی شما عزیزان با مقاله‌ای دیگر از گروه ساختمانی طاقتی سپاس‌گزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶