اجرای دکوراسیون داخلی و اصول آن

دکوراسیون داخلی

همان‌طور که میدانید فضای داخلی خانه یکی از مهم‌ترین المان‌ها در روحیه و حس و حال افراد می‌باشد. چراکه پس از یک روز شلوغ در محل کار و بیرون از خانه این محیط داخلی خانه است که می‌تواند آرامش ازدست‌رفته شما را برگرداند. در همین راستا اجرای یک دکوراسیون شیک و درعین‌حال آرامش‌بخش می‌تواند این مسئولیت را به بهترین نحو اجرا کند؛ بنابراین در این مقاله از مجموعه طاقتی در کنار شما هستیم تا اطلاعات جامع و کاربردی را در باب اجرای دکوراسیون داخلی و اصول آن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی طراحی دکوراسیون داخلی ازجمله مهم‌ترین نیازهای ما در شکل‌گیری یک فضای مناسب برای زندگی بوده که به‌طور چشمگیری از اواخر قرن بیستم آغاز شده است، در آن زمان ابتدا به‌عنوان یک حرفه بااهمیت ظهور پیداکرده است. جالب است بدانید که طراحی دکوراسیون داخلی ترکیبی از علم و هنر است و درواقع همان چگونگی چیدمان وسایل، رنگ‌بندی دیوارها، نورپردازی در محیط را شامل می‌شود که هم در منازل و هم در ادارات و بسیاری از مکان‌های دیگر امروزه دارای اهمیت فراوانی است. به‌طورکلی اهمیت این موضوع مربوط به حس آرامشی است که در افراد ایجاد می‌کند و علاوه بر آن در شیک و زیبا به نظر رسیدن محیط نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

در همین راستا باید اذعان داشت که دکوراسیون داخلی به‌منزله پوششی است برای فضای موجود که با مفهومی گسترده مانند پست مدرن و زیبایی‌شناسی سنتی آغازشده و سپس به کار با جزئیات آن سبک می‌پردازد. درواقع دکوراتور داخلی به‌طورمعمول در کلیت یک طرح از شروع طراحی تا پایان آن به یک سبک طراحی می‌پردازد تا در فضا پیوستگی و زیبایی ایجاد کند.

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. درواقع مبحث زیبایی از دیرباز موردتوجه انسان‌ها بوده و در سال‌های اخیر توجه به نوع کاربری فضاها نیز به یکی از فاکتورهای بسیار حائز اهمیت در حوزه دکوراسیون داخلی است. در همین راستا در طراحی دکوراسیون داخلی باید به نکات زیادی توجه کرد که در این مقاله به این موارد اشاره می‌کنیم که شامل:

  • اهمیت طراحی و اجرای نقشه داخلی
  • توجه به نور محیط
  • تفکیک پلان‌ها
  • طراحی پوشش دیوارها سقف و کف
  • استفاده از مبلمان و سایر لوازم جانبی با توجه به دکوراسیون داخلی

بیشتر بخوانید: بازسازی منازل و اصول آن

جنبه‌های مهم دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی چهار المان کلیدی در طراحی داخلی منزل وجود دارد که این چهار جنبه اصلی شامل موارد زیر می‌باشد که به‌صورت:

  • رنگ در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که میدانید رنگ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ظاهری در طراحی می‌باشد. رنگ نه‌تنها می‌تواند بر زیبایی یک فضا تأثیرگذار باشد، بلکه می‌تواند در ماندگاری محیط نیز تأثیرگذار باشد. ازآنجاکه یکی از پیش‌نیازهای اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی شناخت رنگ‌ها است، بنابراین قبل از هر اقدامی آشنایی با ویژگی‌ها و نقش رنگ‌ها می‌تواند بسیار باارزش تلقی شود.

  • نورپردازی در دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی نورپردازی‌ها علاوه بر اینکه فضا را برای عملکردهای مختلف روشن می‌نمایند، در ایجاد خلق‌وخوی افراد نیز بسیار تأثیرگذار می‌باشد. همچنین اتصالات روشنایی و طراحی نورپردازی نیز لازم است که به‌دقت انتخاب شوند چراکه تغییر و جابجایی در نورپردازی ثابت نیازمند هزینه اضافی و بیشتری در آینده خواهد بود و در تناسب زیبایی کلی فضا ممکن است عاملی برای اختلال باشد.
لازم به ذکر است که محل قرارگیری پریزها و کلیدهای روشنایی باید به‌درستی انتخاب شوند تا عملکرد آن‌ها را به‌خوبی ارائه دهد.

اهمیت بافت در دکوراسیون

همان‌طور که میدانید ساختار و یا بافت می‌تواند به فضا ظاهری عمیق ببخشد. درواقع دکوراسیون داخلی نیازمند هماهنگی در بافت‌های متنوع در یک فضا است که تکسچر ها و یا همان بافت‌ها می‌توانند حس و حال لازم برای فضا را ایجاد نمایند. جالب است بدانید که طراحان از عناصر مختلفی برای ایجاد بافت استفاده می‌کنند که ازجمله آن می‌توان به پرداخت نقاشی ساختمان، منسوجات مانند پرده و پارچه مبلی، دیوار پوش‌ها و لوازم‌های جانبی اشاره کرد.

پوشش دیوار برای ایجاد بافت

دیوار پوش‌ها می‌توانند سبک و استایل هر فضایی را تعریف کنند و همچنین به هر فضایی عمق و ویژگی‌های بصری جالبی ببخشند. یکی از بهترین راه‌ها برای خلق بافت به فضای داخلی استفاده از طرح‌های کاغذدیواری در انواع مختلف و سبک‌های مختلف است به همین دلیل این رویه می‌تواند راهی سریع و آسان برای هماهنگی با دکوراسیون داخلی باشد. همچنین ازآنجایی‌که کاغذدیواری‌ها دارای طیف رنگی گسترده‌ای هستند به ایجاد بافت‌های متنوع در رنگ‌های مختلف برای ایجاد تضاد و یا هارمونی مناسب کمک می‌کنند.

دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی

در حالت کلی انواع مختلفی از سبک‌ها جهت اعمال بر دکوراسیون خانه وجود دارد که در این نوشتار از طاقتی شما را با انواع این سبک‌های دکوراسیون داخلی آشنا می‌کنیم که شامل:

۱. دکوراسیون مدرن

همان‌طور که میدانید استفاده از واژه مدرن معنی گسترده دارد که معمولاً درزمینه دکوراسیون یک خانه شامل محیطی با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه است. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های منزل ازجمله مبلمان مشاهده‌شده و مشخصه‌هایی مانند صاف و صیقلی بودن، براقیت در کنار شفافیت ازجمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.

۲. سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

به‌طورکلی دیوارهای گچ‌بری شده، مبلمان‌ آنتیک، وسیله‌های دکوری چوبی حکاکی شده، سقف‌های بلند، پرده‌های فاخر با پارچه‌های گل‌دار چاپی، رنگ‌های کرم و قهوه‌ای و طلایی وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند فضایی به سبک کلاسیک را پدید می‌آورند که سرشار از اصالت و لایه‌های تاریخی است و حس و حالی قدیمی را به ما منتقل می‌کند.
جالب است بدانید که دکور کلاسیک بیشتر شامل دکور قرن هجدهمی در انگلستان تا دکور روستایی فرانسوی و حتی سرزمین‌های ناشناخته خاور دور است. درواقع سبک کلاسیک دارای ویژگی‌های زیادی است که فقط مختص خود بوده و باعث تمایز بیش‌ازحد این سبک با دیگر سبک‌های دکوراسیونی است.

۳. سبک دکوراسیون ایرانی

دکوراسیون داخلی سبک ایران دارای ویژگی‌هایی است که از ارزشی خاص و فوق‌العاده برخوردار است. به‌طورکلی مشخصات و ویژگی‌هایی مثل طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی در ساختمان، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک می‌توانند نمونه کاملی از شکوه سبک ایرانی باشد.

دکوراسیون داخلی

۴. سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

طراحی داخلی اسکاندیناوی به‌طورکلی از کشورهای شمالی الهام گرفته و اغلب شبیه کارهای هنری با سادگی خاصی می‌باشد. این سبک از طراحی بیشتر پالتی از رنگ سفید و ترکیب عناصر طبیعی مثل چوب فشرده، پلاستیک روشن و کاشی‌های میناکاری شده، فولاد و کف‌پوش چوبی عریض می‌شود. همچنین می‌توان بزرگی، روشنایی طبیعی، لوازم جانبی کم و اسباب و اثاثیه کاربردی را از مشخصه‌های طرح‌های اسکاندیناوی دانست.

۵. دکوراسیون داخلی به سبک فرانسه

به‌طورکلی رنگ‌های گرم و خاکی نشان‌دهنده سبک طراحی سبک کشور فرانسه می‌باشد. درواقع یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک فرانسوی، هزینه بالای طراحی داخلی و دکوراسیون آن از مبلمان گرفته تا عناصر تزئینی کوچک است. در این سبک تعداد زیادی پارچه مانند پارچه مخملی و پارچه ابریشمی گل برجسته وجود دارد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک انواع گچ‌بری، حاشیه زینتی و گل‌وبوته است. قسمت جداناپذیر این سبک در طراحی داخلی آینه‌ها و نقاشی‌ها، قاب‌های حک‌شده با طلا، نقره و یا برنز است. علاوه بر این، چینی و کریستال اغلب به‌عنوان لوازم جانبی در این سبک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۶. دکوراسیون داخلی سبک سنتی

به‌طورکلی طراحی داخلی سنتی مربوط به دکوراسیون کلاسیک اروپایی می‌باشد و شباهت‌های بسیار زیادی با سبک کلاسیک دارد که برگرفته از سبک چیدمان دکوراسیون داخلی اروپایی‌ها در سال‌های گذشته است. البته تفاوت‌های جزئی باهم دارند که باعث می‌شود شما این دو سبک را از هم تمیز دهید؛ مانند تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که بین سبک‌های معاصر و مدرن وجود دارد. ولی هنوز هم می‌توانید با توجه به تعریف‌هایی که از هر دو سبک پیداکرده‌اید آن‌ها را از همدیگر تشخیص دهید.

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سبک سنتی در طراحی داخلی استفاده از چوب در دکوراسیون است و اگر نگاه جزئی‌تری به مبلمان و معماری ساختمان داشته باشید جذب ظرافت و معماری خاص آن می‌شوید. همچنین لازم به ذکر است که خوشبختانه سبک سنتی کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و المان‌های مختلفی در فضا در صورت استفاده از آن به‌راحتی هماهنگی پیدا می‌کنند.

۷. سبک دکوراسیون داخلی صنعتی

سبک دکوراسیون صنعتی معمولاً با به کار بردن عناصر قدیمی در کنار عناصر شیکِ و مدرن، جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد در محیط خانه به وجود می‌آورد. به‌طورکلی می‌توان اذعان داشت که این سبک برخلاف دیگر سبک‌های دکوراسیون، تلاش می‌کند تا مصالح ساختمانی را بدون هیچ پوششی در فضای داخلی منزل، در معرض نمایش بگذارد. بد نیست بدانید که این نوع دکوراسیون در انتخاب و چیدمان مبلمان و اثاثیه به کارایی آن‌ها نیز توجه می‌کند و از آن اغلب برای دیزاین خانه‌ها و واحدهای آپارتمانی با سقف بلند، خانه‌های مدرن و فضاهای اداری و تجاری استفاده می‌شود.

دکوراسیون داخلی

۸. دکوراسیون داخلی بوهمی

در سبک بوهمی، دیدگاه آزادی عمل وجود دارد که هر چیزی تا زمانی که شما آن را دوست دارید، وجود دارد. سبک بوهمیان سبک معماری داخلی است که از بوهمیایی‌ها الهام گرفته‌شده ‌است. درواقع این سبک که مملو از طرح و رنگ است به گذشته‌های دوری برمی‌گردد. جالب است بدانید که بوهو به کسی گفته می‌شود که ازلحاظ اجتماعی به‌نوعی هنجارشکن است. این افراد که به هنجارهای اجتماعی توجهی ندارند؛ سبک زندگی ساده را ترجیح می‌دهند. سادگی استایل بوهو در کنار نقش و طرح‌های رنگارنگ آن توجه همه را جلب کرد و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین دکوراسیون‌های داخلی شد. درواقع بوهم یک استایل و سبک غیرمتعارف از چیدمان وسایل خانه است و عناصری مثل بافت‌های لایه‌لایه، تکه‌های پارچه و عناصری از طبیعت در آن نقش دارند.

۹. سبک طراحی روستیک

برای اینکه خانه شما به سبک دکوراسیون روستیک دست یابد باید عوامل طبیعت وارد خانه شوند که این عناصر می‌تواند شامل درختان، تنه درختان و حتی چوب‌های برش خورده آن‌ها باشد. همچنین از دیگر مشخصه‌های سبک روستیک طبیعی بودن عناصر و مواد به‌کاررفته در آن است. به این معنا که مواد سازنده مبلمان و دیوارها در این سبک بیشتر سنگ و چوب و روکش‌هایی از جنس کرباس و پارچه‌های قدیمی است.

۱۰. سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه

در میان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی دکوراسیون سنتی خاورمیانه یکی از منحصربه‌فردترین دکوراسیون‌ها است و فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ دکوراسیون سنتی از خاورمیانه بودن این عناصر کامل نیست. همچنین پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند.

دکوراسیون داخلی

آیا طراحی داخلی همان دکوراسیون داخلی است؟

به‌طورکلی مردم اغلب تصور می‌کنند که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو موضوع یکسان می‌باشند، اما درواقع این‌چنین نیست. یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های بین طراحان داخلی و دکوراتورهای داخلی، گستره دانشی است که انتظار می‌رود هر یک از آن‌ها به یک پروژه تبدیل شود. طراحان داخلی باید درباره طیف وسیعی از رشته‌ها دانش عمیقی داشته باشند تا بتوانند فضایی را ایجاد کنند که نه‌تنها جذاب باشد، بلکه به‌درستی بر طبق قوانین و مقررات عمل کند.

جالب است بدانید که طراحان داخلی اغلب به دلیل شغل نظارتی و برنامه‌ریزی‌شان، نقش کاملی در دکوراسیون فضا دارند. بدین معنی که طراحان داخلی اغلب مانند مدیر پروژه‌ها می‌باشند. چراکه به خاطر دسترسی همه‌جانبه به فضا قبل از شروع یک پروژه، مخصوصاً پروژه‌های ساختمانی جدید، برای مشورت دادن به کارفرمایان فراخوانده می‌شوند.

بااین‌حال دکوراتورهای داخلی، نقش بسیار تخصصی دارند، دکوراتورها موظف به کار در فضایی توسعه‌یافته به‌منظور ایجاد یک حس خاص در آن فضا هستند، برخلاف طراحان داخلی، دکوراتورها پایه‌های فضا را دست‌کاری نمی‌کنند بلکه یک طراح داخلی در تلاش است تا بهترین و بهینه‌ترین استفاده از فضا را ببرد. لازم به ذکر است که دکوراتورهای داخلی همچنین ممکن است نسبت به طراحان داخلی دانش عمیق‌تری در مورد اصول، سبک‌های طراحی داشته باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله از گروه ساختمانی طاقتی با ما همراه بودید، در این نوشتار به معرفی و آشنایی شما با طراحی داخلی پرداخته و شما را با انواع دکوراسیون در کنار اصول زیبایی و دکور فضا آشنا کردیم که امیدواریم مفید واقع‌شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یک =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶