روش های مختلف تزریق فوم و دستگاه های مربوط به آن

دستگاه تزریق فوم

از زمانی که ساخت یک ساختمان شروع می‌شود تا زمانی که به اتمام برسد، ممکن است بتن دچار آسیب و ترک شود. کاهش مقاومت بتن و اجرای نادرست بتن‌ریزی ازجمله عوامل مؤثر در ایجاد ترک در بتن هستند. از مهم‌ترین روش‌های رایج برای تعمیر بتن تزریق رزین اپوکسی و رزین پلی یورتان است. این دو ماده می‌توانند درزها و ترک‌های ایجادشده را به‌خوبی پرکرده و مقاومت بتن را بازگردانند. با روش‌های تزریق فوم در بتن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با دستگاه تزریق فوم داخل بتن

دستگاه‎های تزریق فوم بتن دارای قطعاتی همچون تابلو برق، بالابر سیمان، شاسی، میکسر، کمپرسور، مونوپمپ و واحد فوم ساز هستند. مراحل تهیه فوم توسط این دستگاه بسیار ساده است، در یک قسمت از این دستگاه، ابتدا مواد کف کننده که ماده اصلی محسوب می‌شود، آماده سپس با آب، هوا و خمیر سیمان به‌طور مکانیکی مخلوط می‌شود. در روش‌های تزریق فوم، دستگاه را باید در نزدیکی محلی که به فوم بتن نیاز دارید، قرار دهید تا پس از آماده شدن فوم، در همان‌جا از دستگاه تخلیه کنید. از مزیت‌های این دستگاه می‌توان به مصرف انرژی پایین، عمل‌آوری استاندارد، سیستم قطع فوری در زمان خطر، تخلیه سریع و بدنه مقاوم اشاره کرد. این دستگاه به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که دارد یکی از دستگاه‌های موردنیاز در کارگاه‌های ساختمانی محسوب می‌شود.

آشنایی با دستگاه تزریق فوم

نحوه عملکرد دستگاه‌های تزریق فوم به این‌گونه است که مواد از طریق پمپ به مخزن انتقال داده می‌شوند، توسط میکسر مواد با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سپس از طریق نازل تزریق انجام می‌شود. این دستگاه قابلیت تزریق انواع مواد را دارد و به دلیل اینکه از مواد ضد آب ساخته‌شده است، قابلیت شستشو با آب را نیز دارد. در روش‌های تزریق فوم، بارگیری مخزن دستگاه به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود و این امکان را دارد که تزریق‌ها را در وزن‌های مختلف انجام دهد. از دیگر مزیت‌های این دستگاه سیستم خنک‌کننده و گرم‌کننده مواد است.

دستگاه تزریق فوم

آشنایی با دستگاه تزریق فوم پلی یورتان

از بین دستگاه‎های تزریق فوم، دستگاه تزریق فوم پلی اورتان از تکنولوژی فشار پایین و فشار بالا برخوردار است. این دستگاه فوم‌هایی که پوسته متراکم دارند یا فوم‌هایی که متخلخل هستند و دارای تخلخل بسیار ریز هستند را در زمان کوتاهی تولید می‌کند. پلی اورتان از ترکیب دو ماده به نام ماده ایزوسیانات و پلی آل تهیه می‌شود که هر دو به‌صورت مایع هستند و بر اثر واکنش‌های شیمیایی به جامد تبدیل می‌شود. این دو ماده از تانک تغذیه به مخازن تغذیه منتقل می‌شوند. فعال‌کننده‌ها، تثبیت‌کننده‌ها و رنگ‌دانه‎ها نیز یا به‌طور مستقیم وارد مخازن تغذیه می‌شوند یا از طریق پمپ‌های اندازه‌گیری مواد، با نسبت‌های دقیق به کلگی اختلاط وارد و سپس به حفره‌ها منتقل می‌شوند.

دستگاه تزریق فوم با فشار بالا کنترل دما، خالی کردن تمام مواد از مخزن، همگن و یکسان‌سازی مواد را به‌طور دقیق انجام می‌دهد. کنترل دمای دقیق در این دستگاه باید انجام شود چراکه پلی آل در پلی یورتان با نوسانات دمایی، تغییر چگالی می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود در ادامه، ترکیب فوم دچار مشکل شود. دستگاه تزریق فوم دوجداره است و تبادل گرمایی بین دیواره تانک و مخزن به‌خوبی صورت می‌گیرد. در نوع فشار پایین نیز دستگاه دارای دو مخزن، دوجداره است. همچنین شامل یک همزن است که باید با توجه به نوع مواد مصرفی آن را انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه تزریق دو جزئی و دستگاه تزریق تک جزئی

 

آشنایی با دستگاه تزریق اپوکسی

پکر

نازل دستگاه‌های تزریق فوم باید پکرها متصل شوند. پکرها قطعاتی هستند که رزین‌ها از داخل آن به بتن وارد می‌شوند. می‌توانید پکرها را در دو نوع فلزی و پلاستیکی تهیه کنید. همچنین ازنظر قطر و طول متفاوت هستند که باید با توجه به نوع ترک، عمق ترک و فشار دستگاه آن‌ها را انتخاب کنید. پکرها دارای سه قطر ۸، 10 و ۱۳ میلی‌متر و طول ۸، 10، 13 و 15 سانتیمتر هستند. اگر ترک‌ها سطحی هستند می‌توانید از نوع پلاستیکی آن‌ها استفاده کنید.

برای نصب پکرها باید از یک دریل استفاده کنید. با توجه به قطر پکرها بتن را سوراخ‌کنید، دقت داشته باشید زاویه سوراخ‌ها باید ۴۵ درجه باشد. در هنگام سوراخ کردن، به فاصله سوراخ‌ها دقت کنید، معمولاً فاصله‌ها را بر اساس عرض و عمق ترک مشخص می‌کنند، به‌طور میانگین پکرها را باید در فاصله حدود ۳۰ سانتیمتری از هم نصب کنید. سپس پکرها را داخل بتن فروکنید، یک سر آن‌ها داخل بتن قرارگرفته است و سر آن‌ها به نازل پمپ متصل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: پکر تزریق

پمپ

دستگاه‌های تزریق فوم دارای پمپ هستند که در دو نوع دوجزئی و تک جزئی طراحی و تولید می‌شوند. معمولاً پمپ‌ها دارای بخش‌های همچون شلنگ، الکتروموتور، تنظیم فشار، مخزن ورودی رزین‌ها و نازل هستند. پمپ‌های تزریق فوم باید از فولاد ضدزنگ درجه‌یک ساخته‌شده باشند و برای تمیز کردن فوری به پمپ آب شستشو جداگانه مجهز شده باشند. پمپ مناسب جهت تزریق رزین‌ها، بر اساس فاکتورهایی ازجمله خصوصیات رزین، حجم تزریق، فشارها و دفعات تزریق تعیین می‌شود. فشار پمپ دستگاه تزریق فوم اپوکسی باید کم باشد تا اپوکسی بتواند به‌آرامی حرکت کرده و تمام درزها و ترک‌ها را پر کند. اگر مواد با فشار بالا پخش شوند مانع از پر شدن کامل ترک‌ها می‌شود. معمولاً فشار پمپاژ برای تزریق رزین اپوکسی در حدود 3000 psi است. زمانی می‌توان گفت کار به‌درستی انجام‌شده است که حداقل ۹۰ درصد ترک‌ها کاملاً پرشده باشند.

دستگاه تزریق فوم

نکات مهم در استفاده از دستگاه تزریق فوم

برای پر کردن ترک‌ها با پلی یورتان و اپوکسی ابتدا باید علت ترک‌خوردگی بتن را مشخص کنید تا مجدداً بتن دچار آسیب نشود. عمر پلی یورتان و اپوکسی کوتاه است و پس از مخلوط مواد باید بلافاصله استفاده شوند، بنابراین تزریق هر دو مواد در دستگاه تزریق باید در یک مرحله انجام شود. قبل از استفاده از اپوکسی یا پلی یورتان باید محل درزها را کاملاً پاک کنید تا عاری از هرگونه آلودگی باشند، برای این کار می‌توانید از هوای فشرده و آب استفاده کنید، سپس باید محل را کاملاً خشک‌کنید. مرحله بعدی نصب پکر یا نیپل است که باید در فواصل مشخص نصب شوند. تفاوت عمده‌ای که بین نیپل‎ها و پکرها وجود دارد این است که در مواقعی که در بتن میلگرد وجود دارد و تراکم آن‌ها بسیار بالا است، از نیپل باید استفاده شود. در ادامه کار باید از آب‌بندی استفاده کنید تا ترک‌ها بتوانند فشار ناشی از تزریق را تحمل کنند.

پس از انجام تمام مراحل، حالا نوبت به تزریق است. زمانی که پکرها را داخل بتن فرو کردید، مواد تحت‌فشار از طریق یک نازل که به دستگاه‌های تزریق فوم متصل است به درون پکرها و سپس درون بتن وارد می‌شوند. عمل تزریق باید از قسمت پایین شروع شود. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، فشار پمپ است. عوامل مختلفی در تعیین فشار پمپ دستگاه مؤثر هستند ازجمله، طول و عرض ترک، عمق ترک و نوع بتن. تزریق را باید تا زمانی انجام دهید که از سوراخ‏ها رزین به بیرون نشت نکند. زمانی که متوجه شدید رزین از پکرها به بیرون آمده است، باید عمل تزریق را متوقف کنید. این اتفاق به این معنا است که درزها کاملاً با رزین پوشانده شده‎اند. در پایان کار باید عمل تست را انجام دهید و از پر شدن ترک‌ها اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

فوم اپوکسی و فوم پلی یورتان هر دو برای ترک‌خوردگی و ترمیم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو از طریق دستگاه‌های تزریق استاندارد، ترک‌ها را پر کرده و از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند، بنابراین اگر تنها نگرانی شما نحوه جلوگیری از نشت آب است، استفاده از دستگاه‎های تزریق به بتن می‏تواند بسیار مؤثر باید. حرفه‌ای‎ها در گروه مهندسی طاقتی همراه شما هستند تا در زمان کوتاه، ترک‌ها و درزهای ناشی از فشار ساختمان را در بتن برطرف کنند. با استفاده از دستگاه‌های تزریق فوم مخصوص و موادی همچون اپوکسی و پلی یورتان با کیفیت تمام نواقص را به‌خوبی برطرف خواهند کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + چهار =

تلفن تماس جهت مشاوره : ۰۹۱۲۰۷۵۵۴۰۶